Strona główna
Historia
Klubowicze
Spotkania
Zloty
Galeria
Regulamin
Jak dołączyć?
Księga gości
Akcesoria
Sklepy
Linki
Kodeks drogowy
Prawo,a tuning
Umowy/Wzory
Ranking stron

Podstawą tego problemu są:

 

art. 66 ust. 1 pkt 5 prawa o ruchu drogowym "[...]pojazd musi być tak zbudowany, utrzymany i wyposażony, aby korzystanie z niego [...] zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy[...]";

 

Polska norma branżowa nr BN-76/3626-07 określająca wymagania dla samochodów osobowych w zakresie widoczności z miejsca kierowcy. Norma ta określa, że niedopuszczalne jest ograniczenie pola widoczności kierowcy w obrębie kąta widzenia 180 stopni;

 

Przepisy Regulaminu nr 43 EKG ONZ, w których dopuszcza się stosowania oszklenia o przepuszczalności światła poniżej 70% dla szyb innych niż przednie i nie mających wpływu na pole widzenia kierowcy;

 

Przepisy Regulaminu nr 46 EKG ONZ dotyczące wymogu wyposażania samochodu w lusterko wsteczne po prawej stronie, o ile lusterko wewnętrzne nie zapewnia dostatecznej widoczności, co oznacza tyle, że przyciemnienie tylnej szyby wiąże się z obowiązkiem posiadania prawego lusterka wstecznego.

 

W związku z tymi przepisami Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej od 1998 roku wydało stanowisko, że nie ma przeciwwskazań do przyciemniania szyb - z wyjątkiem szyb z przodu pojazdu mających wpływ na pole widzenia kierowcy (czyli szyba przednia i boczne szyby przednie).

 

Policjant nie ma prawa zabrać dowodu rejestracyjnego jeśli spełnicie te warunki, tak samo przejście badania technicznego pojazdu nie może być uzależnione od przyciemnionych szyb (zgodnie z wyżej wymienionymi warunkami).