Strona główna |
Historia |
Klubowicze |
Spotkania |
Zloty |
Galeria |
Regulamin |
Jak dołączyć? |
Księga gości |
Akcesoria |
Sklepy |
Linki |
Kodeks drogowy |
Prawo,a tuning |
Umowy/Wzory |
Ranking stron |
Podstawą tego problemu są:
art. 66 ust. 1 pkt 5 prawa o ruchu drogowym "[...]pojazd musi być tak zbudowany, utrzymany i wyposażony, aby korzystanie z niego [...] zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy[...]";
Polska norma branżowa nr BN-76/3626-07 określająca wymagania dla samochodów osobowych w zakresie widoczności z miejsca kierowcy. Norma ta określa, że niedopuszczalne jest ograniczenie pola widoczności kierowcy w obrębie kąta widzenia 180 stopni;
Przepisy Regulaminu nr 43 EKG ONZ, w których dopuszcza się stosowania oszklenia o przepuszczalności światła poniżej 70% dla szyb innych niż przednie i nie mających wpływu na pole widzenia kierowcy;
Przepisy Regulaminu nr 46 EKG ONZ dotyczące wymogu wyposażania samochodu w lusterko wsteczne po prawej stronie, o ile lusterko wewnętrzne nie zapewnia dostatecznej widoczności, co oznacza tyle, że przyciemnienie tylnej szyby wiąże się z obowiązkiem posiadania prawego lusterka wstecznego.
W związku z tymi przepisami Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej od 1998 roku wydało stanowisko, że nie ma przeciwwskazań do przyciemniania szyb - z wyjątkiem szyb z przodu pojazdu mających wpływ na pole widzenia kierowcy (czyli szyba przednia i boczne szyby przednie).
Policjant nie ma prawa zabrać dowodu rejestracyjnego jeśli spełnicie te warunki, tak samo przejście badania technicznego pojazdu nie może być uzależnione od przyciemnionych szyb (zgodnie z wyżej wymienionymi warunkami).