Strona główna |
Historia |
Klubowicze |
Spotkania |
Zloty |
Galeria |
Regulamin |
Jak dołączyć? |
Księga gości |
Akcesoria |
Sklepy |
Linki |
Kodeks drogowy |
Prawo,a tuning |
Umowy/Wzory |
Ranking stron |
Dział
V
[ Uprawnienia Policji ]
Art. 129.
1. Czuwanie nad
bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem i
jego kontrolowanie należą do zadań Policji.
2. Policjant, w związku z
wykonywaniem czynności określonych w ust. 1, jest uprawniony do:
1) legitymowania uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących
poleceń co do sposobu korzystania z drogi lub używania pojazdu,
2) sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem
pojazdem i jego używaniem, świadectwa kwalifikacji, a także
dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego
opłacenie składki tego ubezpieczenia,
3) żądania poddania się
przez kierującego pojazdem lub przez inną osobę, w stosunku do
której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować pojazdem,
badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka
działającego podobnie do alkoholu,
4) sprawdzania stanu
technicznego, wyposażenia, ładunku, wymiarów, masy lub nacisku osi
pojazdu znajdującego się na drodze,
5) sprawdzania zapisów
urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy
oraz postoju,
6) zatrzymania, w przypadkach przewidzianych w
ustawie, dokumentów stwierdzających uprawnienie do kierowania
pojazdem lub jego używania,
7) wydawania poleceń:
a) osobie,
która spowodowała przeszkodę utrudniającą ruch drogowy lub
zagrażającą jego bezpieczeństwu, albo osobie odpowiedzialnej za
utrzymanie drogi,
b) kontrolowanemu uczestnikowi ruchu - co do
sposobu jego zachowania,
8) uniemożliwienia:
a) kierowania
pojazdem osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie
po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
b) korzystania z pojazdu, którego stan techniczny, ładunek, masa
lub nacisk osi zagrażają bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu,
powodują uszkodzenie drogi albo naruszają wymagania ochrony
środowiska,
c) korzystania z pojazdu, jeżeli kierujący nim nie
okazał dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub
stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia,
d)
kierowania pojazdem przez osobę nie posiadającą wymaganych
dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu.
9)
używania przyrządów kontrolno-pomiarowych, a w szczególności do
badania pojazdu, określania jego masy, nacisku osi lub prędkości,
stwierdzania naruszenia wymagań ochrony środowiska oraz do
stwierdzania stanu trzeźwości kierującego,
10) usuwania lub
przemieszczania pojazdu w przypadkach, o których mowa w art. 130a
ust. 1-3.
11) kontroli warunków i sposobu przewozu materiałów
niebezpiecznych oraz wymagań związanych z tym przewozem,
12)
używania urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych
służących do wydawania wiążących poleceń uczestnikowi ruchu,
13)
występowania w uzasadnionym przypadku z wnioskiem o ocenę stanu
zdrowia kierującego pojazdem,
14) pilotowania pojazdów, których
wymiary, masa lub naciski osi przekraczają określone wielkości;
pilotowanie wykonywane jest za opłatą ponoszoną przez właściciela
lub posiadacza pojazdu.
3. Przepisów ust. 2 pkt 3, 4 i
6 nie stosuje się do szefów i cudzoziemskiego personelu
przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i misji
specjalnych państw obcych oraz organizacji międzynarodowych,
korzystających z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych lub
konsularnych na mocy ustaw, umów bądź powszechnie uznanych zwyczajów
międzynarodowych lub na zasadzie wzajemności, oraz do innych osób
korzystających z tych przywilejów i immunitetów.
4. Kontrola ruchu drogowego w
stosunku do kierujących pojazdami Sił Zbrojnych oraz w stosunku do
żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową kierujących innymi
pojazdami, a także kierowanie ruchem drogowym w związku z
pilotowaniem kolumn wojskowych należy również do Żandarmerii
Wojskowej i wojskowych organów porządkowych. W tym zakresie
wojskowym organom porządkowym przysługują uprawnienia policjantów
określone w ust.2.
4a. Kontrolę ruchu drogowego w stosunku do
pojazdów przekraczających granicę Rzeczypospolitej Polskiej oraz w
strefie nadgranicznej mogą przeprowadzać funkcjonariusze Straży
Granicznej lub organów celnych, którym przysługują uprawnienia, o
których mowa w ust. 2 pkt 1-4 i 7-12 oraz w art. 130a ust. 4 pkt 1.
4b. Dodatkowo funkcjonariusze ci mogą odmówić prawa
przekroczenia granicy pojazdem, jeżeli:
1) pojazd kierowany jest
przez osobę znajdującą się w stanie nietrzeźwości lub stanie po
użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia pojazdu w inny sposób,
2) pojazd kierowany jest przez osobę nie posiadającą przy sobie
wymaganych dokumentów uprawniających do kierowania pojazdem lub
używania pojazdu, dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza
pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia,
3) stan techniczny pojazdu zagraża bezpieczeństwu ruchu
drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony
środowiska,
4) pojazd przekracza dopuszczalną masę całkowitą lub
naciski osi określone w przepisach ruchu drogowego.
5. Minister właściwy do spraw
wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
transportu, kierując się w szczególności możliwością zapewnienia
bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz rzeczywistymi kosztami
ponoszonymi przez Policję w związku z pilotowaniem pojazdów, określi
w drodze rozporządzenia, warunki i sposób pilotowania pojazdów
których wymiary, masa lub naciski osi przekraczają dopuszczalne
wielkości oraz określi wysokość opłat uiszczanych przez ich
właścicieli lub posiadaczy.
Art.
129a.
Kontrola ruchu drogowego w stosunku do
kierujących pojazdami, którzy wykonują krajowy lub międzynarodowy
transport drogowy, należy również do inspektorów Inspekcji
Transportu Drogowego. W tym zakresie inspektorom przysługują
uprawnienia określone w art. 129 ust. 2.
Art.
130.
1. Policja prowadzi ewidencję
kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego. Określonemu
naruszeniu przypisuje się odpowiednią liczbę punktów w skali od 0 do
10 i wpisuje się do tej ewidencji.
1a. W ewidencji policja
wpisuje także naruszenia przepisów ruchu drogowego, którym nie
przypisano wartości punktowej.
2. Punkty za naruszenie
przepisów ruchu drogowego wpisane do ewidencji usuwa się po upływie
1 roku od dnia naruszenia, chyba że przed upływem tego okresu
kierowca dopuścił się naruszeń, za które na podstawie prawomocnych
rozstrzygnięć przypisana liczba punktów przekroczyłaby 24 punkty lub
w przypadku kierowców, o których mowa w art. 140 ust. 1 pkt 3 - 20
punktów.
3. Kierowca wpisany do
ewidencji, o której mowa w ust. 1, może na własny koszt uczestniczyć
w szkoleniu, którego odbycie spowoduje zmniejszenie liczby punktów
za naruszenie przepisów ruchu drogowego Nie dotyczy to kierowcy w
okresie 1 roku od dnia wydania po raz pierwszy prawa jazdy.
3a.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się do osób posiadających pozwolenie do
kierowania tramwajem.
4. Minister właściwy do spraw
wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
transportu oraz Ministrem Sprawiedliwości, mając na uwadze
dyscyplinowanie i wdrażanie kierujących pojazdami do przestrzegania
przepisów ustawy oraz zapobieganie wielokrotnemu naruszaniu
przepisów ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób punktowania i liczbę punktów odpowiadających naruszeniu
przepisów ruchu drogowego,
2) warunki i sposób prowadzenia
ewidencji, o której mowa w ust. 1, oraz tryb występowania z
wnioskami o kontrolne sprawdzenie kwalifikacji,
3) program
szkolenia i jednostki upoważnione do prowadzenia szkolenia, o którym
mowa w ust. 3,
4) liczbę punktów odejmowanych z tytułu odbytego
szkolenia,
5) podmioty uprawnione do uzyskiwania informacji
zawartych w ewidencji, o której mowa w ust. 1.
Art.
130a.
1. Pojazd jest usuwany z drogi
na koszt właściciela w przypadku:
1) pozostawienia pojazdu w
miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób
zagraża bezpieczeństwu,
2) nieokazania przez kierującego
dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego
opłacenie składki tego ubezpieczenia,
3) przekroczenia wymiarów,
dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w
przepisach ruchu drogowego.
2. Pojazd może być usunięty z
drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia
go w inny sposób, w przypadku gdy:
1) kierowała nim osoba:
a) znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu
alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
b)
nieposiadająca przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania
lub używania pojazdu,
2) jego stan techniczny zagraża
bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo
narusza wymagania ochrony środowiska.
3. Pojazd może być
przemieszczony lub usunięty z drogi, jeżeli utrudnia prowadzenie
akcji ratowniczej.
4. Decyzję o przemieszczeniu
lub usunięciu pojazdu z drogi podejmuje:
1) policjant - w
sytuacjach, o których mowa w ust. 1-3,
2) osoba dowodząca akcją
ratowniczą - w sytuacji, o której mowa w ust. 3.
5. W przypadkach określonych w
ust. 1 i 2 pojazd jest usuwany z drogi przez jednostkę wyznaczoną
przez starostę.
6. Usunięty pojazd umieszcza
się na wyznaczonym przez starostę parkingu strzeżonym do czasu
uiszczenia opłaty za jego usunięcie i parkowanie. Wysokość opłat
ustala rada powiatu.
7. Wydanie pojazdu następuje
po okazaniu dowodu uiszczenia opłaty o której mowa w ust. 6.
8. Pojazd może być
unieruchomiony przez zastosowanie urządzenia do blokowania kół w
przypadku pozostawienia go w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz
nie utrudniającego ruchu lub nie zagrażającego bezpieczeństwu.
9. Pojazd unieruchamia Policja
lub straż gminna (miejska).
10. Pojazd usunięty w trybie określonym w ust. 1
lub 2 i nieodebrany przez uprawnioną osobę w terminie 6 miesięcy od
dnia usunięcia uznaje się za porzucony z zamiarem wyzbycia się.
Pojazd ten przechodzi na rzecz Skarbu Państwa z mocy ustawy.
11. Minister właściwy do spraw wewnętrznych,
kierując się zasadą zagwarantowania ochrony prawa własności oraz
potrzebą zapewnienia porządku na drogach publicznych i
bezpieczeństwa ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia:
1) tryb oraz warunki współdziałania z Policją i innymi
podmiotami uprawnionymi do podejmowania decyzji o usunięciu pojazdu
jednostek usuwających pojazdy lub prowadzących strzeżone parkingi, o
których mowa w ust. 7,
2) tryb i warunki wydawania pojazdu z
parkingu,
3) tryb postępowania w zakresie przejęcia pojazdu na
rzecz Skarbu Państwa.
Art.
131.
1. Minister właściwy do spraw
wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
transportu i Ministrem Obrony Narodowej, uwzględniając potrzebę
zapewnienia bezpieczeństwa i porządku w czasie wykonywania kontroli
drogowej oraz sprawne wykonywanie czynności w tym zakresie, określi,
w drodze rozporządzenia:
1) organizację, warunki i sposób
wykonywania kontroli ruchu drogowego,
2) warunki i tryb
udzielania upoważnień do zatrzymywania pojazdów lub wykonywania
niektórych czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego przez
funkcjonariuszy innych organów oraz strażników straży gminnych
(miejskich),
3) wymagany sposób zachowania się kontrolowanego
uczestnika ruchu.
2. Minister Obrony Narodowej,
uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa i porządku w
czasie wykonywania kontroli drogowej oraz sprawne wykonywanie
czynności w tym zakresie, w porozumieniu z ministrami właściwymi do
spraw transportu oraz spraw wewnętrznych, określi, w drodze
rozporządzenia:
1) organizację, warunki i sposób wykonywania
czynności, o których mowa w art. 129 ust. 4,
2) warunki i tryb
współdziałania Żandarmerii Wojskowej z Policją w sprawach, o których
mowa w art. 130 ust. 1.
[ Zatrzymywanie i zwracanie
dowodów rejestracyjnych ]
Art. 132.
1. Policjant zatrzyma dowód
rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w razie:
1) stwierdzenia lub
uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd:
a) zagraża
bezpieczeństwu,
b) zagraża porządkowi ruchu,
c) narusza
wymagania ochrony środowiska,
2) stwierdzenia, że pojazd nie
został poddany badaniu technicznemu w wyznaczonym terminie lub
termin badania nie został wyznaczony prawidłowo,
3) stwierdzenia
zniszczenia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) w stopniu
powodującym jego nieczytelność,
4) uzasadnionego podejrzenia
podrobienia lub przerobienia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia
czasowego),
5) stwierdzenia, że badanie techniczne zostało
dokonane przez jednostkę do tego nie upoważnioną,
6) nieokazania
przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza
pojazdu lub nieokazania dokumentu stwierdzającego opłacenie składki
tego ubezpieczenia,
7) uzasadnionego przypuszczenia, że dane w
nim zawarte nie odpowiadają stanowi faktycznemu.
2. W razie zatrzymania dowodu
rejestracyjnego (pozwolenia czasowego), policjant wydaje kierowcy
pokwitowanie. Może on zezwolić na używanie pojazdu przez czas nie
przekraczający 7 dni, określając warunki tego używania w
pokwitowaniu. Zezwolenie nie może być wydane w przypadkach, o
których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a) i c) oraz w pkt 6.
3. Zatrzymany dokument, z
wyjątkiem przypadków określonych w ust. 1 pkt 4, 6 i 7, odpowiedni
organ Policji przesyła niezwłocznie organowi, który go wydał, z
zastrzeżeniem ust. 5.
4. W przypadkach określonych w
ust. 1 pkt 1, 3 i 4 dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe)
zatrzyma również jednostka upoważniona do przeprowadzania badań
technicznych. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
5. Zatrzymany dokument pojazdu
zarejestrowanego za granicą, z wyjątkiem przypadków określonych w
ust. 1 pkt 4 i 6, pozostawia się w jednostce Policji przez okres 7
dni. Po upływie tego terminu dokument przekazywany jest
przedstawicielstwu państwa, w którym pojazd jest zarejestrowany.
6. Zwrot zatrzymanego
dokumentu następuje niezwłocznie po ustaniu przyczyny uzasadniającej
jego zatrzymanie, z zastrzeżeniem art. 133.
Art.
133.
1. W przypadku określonym w
art. 132 ust. 1 pkt 6 odpowiedni organ Policji zwraca zatrzymany
dokument po przedstawieniu dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza
pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia.
2. W przypadku pojazdu
zarejestrowanego za granicą, jeżeli z przedstawionego dokumentu
stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu wynika, że przed
zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego umowa ta nie była zawarta,
warunkiem zwrotu zatrzymanego dokumentu jest dodatkowo wniesienie
opłaty za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia
określonej w odrębnych przepisach.
Art.
134a.
W stosunku do pojazdów wykonujących krajowy lub
międzynarodowy transport drogowy, uprawnienia i obowiązki
policjantów oraz organów Policji określone w art. 132 ust. 1-3, 5 i
6 oraz w art. 133 wykonują również odpowiednio inspektorzy Inspekcji
Transportu Drogowego oraz organy tej inspekcji.
[Zatrzymywanie praw jazdy i pozwoleń oraz
cofanie i przywracanie uprawnień do kierowania pojazda
]
Art.
135.
1. Policjant:
1) zatrzyma
prawo jazdy za pokwitowaniem w razie:
a) stwierdzenia, że
kierujący pojazdem znajduje się w stanie nietrzeźwości lub w stanie
po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
b) stwierdzenia zniszczenia prawa jazdy w stopniu powodującym
jego nieczytelność,
c) podejrzenia podrobienia lub przerobienia
prawa jazdy,
d) gdy upłynął termin ważności prawa jazdy,
e)
gdy wobec kierującego pojazdem wydane zostało postanowienie lub
decyzja o zatrzymaniu prawa jazdy,
f) gdy wobec kierującego
pojazdem orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów lub wydano decyzję o
cofnięciu prawa jazdy,
g) przekroczenia przez kierującego
pojazdem liczby 24 punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego,
h) przekroczenia przez kierującego pojazdem, w okresie 1 roku od
dnia wydania po raz pierwszy prawa jazdy, liczby 20 punktów za
naruszenie przepisów ruchu drogowego,
2) może zatrzymać prawo
jazdy za pokwitowaniem w razie uzasadnionego podejrzenia, że
kierowca popełnił przestępstwo lub wykroczenie, za które może być
orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów.
2. Pokwitowanie zatrzymania
prawa jazdy z przyczyn, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b)-d)
oraz w pkt 2, uprawnia do kierowania pojazdem w ciągu 7 dni.
Art. 136.
1. Zatrzymane prawo jazdy, z
wyjątkiem przypadku określonego w art. 135 ust. 1 pkt 1 lit. c),
Policja przekazuje niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni,
według właściwości, kolegium do spraw wykroczeń albo innemu organowi
uprawnionemu do orzekania w sprawach o wykroczenia w trybie
dyscyplinarnym, prokuratorowi lub staroście.
2. W razie przeprowadzenia
badania krwi lub moczu dla oceny trzeźwości lub zawartości środka
działającego podobnie do alkoholu, prawo jazdy przekazuje się wraz z
wynikiem tego badania. Jeżeli jednak wynik tego badania nie został
uzyskany w ciągu 30 dni od dnia zatrzymania prawa jazdy, należy
niezwłocznie zwrócić je właścicielowi.
Art. 137.
1. Postanowienie o zatrzymaniu
prawa jazdy, w przypadkach określonych w art. 135 ust. 1 pkt 1 lit.
a) oraz pkt 2, wydaje w terminie 14 dni od dnia otrzymania prawa
jazdy:
1) prokurator - w toku postępowania przygotowawczego, a
sąd - po przekazaniu sprawy do sądu,
2) w sprawie o wykroczenie
- sąd właściwy do rozpoznania sprawy.
2. O wydaniu postanowienia o
zatrzymaniu prawa jazdy zawiadamia się właściwego starostę.
3. Na postanowienie o
zatrzymaniu prawa jazdy służy zażalenie.
Art. 138.
1. Decyzję o zatrzymaniu prawa
jazdy, w przypadkach określonych w art. 135 ust. 1 pkt 1 lit. d) i
g), wydaje starosta.
2. Zwrot zatrzymanego prawa
jazdy następuje po ustaniu przyczyny zatrzymania, z zastrzeżeniem
art. 114 ust. 4.
Art. 139.
1. Przepisy art. 135-138
stosuje się odpowiednio do pozwolenia do kierowania tramwajem.
2. Przepisu art. 135 nie
stosuje się do szefów i cudzoziemskiego personelu przedstawicielstw
dyplomatycznych, urzędów konsularnych państw obcych oraz misji
specjalnych i organizacji międzynarodowych korzystających z
przywilejów i immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na mocy
ustaw, umów bądź powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych lub
na zasadzie wzajemności, a także do innych osób korzystających z
tych przywilejów i immunitetów.
3. W stosunku do żołnierzy
pełniących czynną służbę wojskową oraz innych osób kierujących
pojazdami Sił Zbrojnych uprawnienia i obowiązki policjantów
określone w art. 135 ust.1 i art. 136 ust.1 wykonują również
żołnierze Żandarmerii Wojskowej.
4. W stosunku do kierujących
pojazdami, ktorzy wykonują krajowy lub międzynarodowy transport
drogowy, uprawnienia i obowiązki policjanów określone w art. 135
ust. 1 i art. 136 ust. 1 wykonują również inspektorzy Inspekcji
Transportu Drogowego.
Art. 140.
1. Decyzję o cofnięciu
uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym wydaje starosta w
razie:
1) stwierdzenia na podstawie orzeczenia lekarskiego
istnienia przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem,
1a)
stwierdzenia na podstawie orzeczenia psychologicznego wydanego po
przeprowadzeniu badania psychologicznego, w trybie określonym w art.
124 ust. 1 pkt 5, braku predyspozycji psychicznych do kierowania
pojazdem.
2) utraty przez kierowcę kwalifikacji, co stwierdza
się na podstawie wyniku egzaminu państwowego,
3) przekroczenia,
w okresie 1 roku od dnia wydania po raz pierwszy prawa jazdy, liczby
20 punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego; decyzja o
cofnięciu uprawnienia wydawana jest na wniosek komendanta
wojewódzkiego Policji,
4) niepoddania się:
a) sprawdzeniu
kwalifikacji w trybie określonym w art. 114 ust. 1 pkt 1,
b)
badaniu lekarskiemu w trybie określonym w art. 122 ust. 1 pkt 3 lub
4,
c) badaniu psychologicznemu w trybie określonym w art. 124
ust. 1 pkt 5.
2. Decyzję o przywróceniu
kierowcy uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym, z wyjątkiem
przypadku określonego w ust. 1 pkt 3, wydaje starosta po ustaniu
przyczyn, które spowodowały jego cofnięcie.
3. Przepisy ust. 1-2 stosuje
się odpowiednio do pozwolenia do kierowania tramwajem.
4. Decyzję o cofnięciu lub
przywróceniu uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym szefom i
cudzoziemskiemu personelowi przedstawicielstw dyplomatycznych,
urzędów konsularnych i misji specjalnych państw obcych oraz
organizacji międzynarodowych korzystających z przywilejów i
immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na mocy ustaw, umów
bądź powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych lub na zasadzie
wzajemności oraz innym osobom korzystającym z tych przywilejów i
immunitetów wydaje Wojewoda Warszawski.
5. Minister właściwy do spraw
wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
transportu, kierując się koniecznością zapobieżenia uczestnictwu w
ruchu drogowym sprawców wielokrotnych naruszeń przepisów ruchu
drogowego, określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb
wnioskowania o cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdami
silnikowymi osobom, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
Art. 140a.
Zadania i kompetencje określone w art. 138 ust.
1 i art. 140 ust. 1-3 nie mogą być powierzone w drodze porozumienia
gminie. Przepis ten nie dotyczy powiatu warszawskiego.