Strona główna |
Historia |
Klubowicze |
Spotkania |
Zloty |
Galeria |
Regulamin |
Jak dołączyć? |
Księga gości |
Akcesoria |
Sklepy |
Linki |
Kodeks drogowy |
Prawo,a tuning |
Umowy/Wzory |
Ranking stron |
Art. 3
1. Uczestnik ruchu i inna
osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność
albo gdy ustawa tego wymaga - szczególną ostrożność, unikać
wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie
bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo
w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz
narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również
zaniechanie.
2. Przepis ust. 1 stosuje się
odpowiednio do osoby znajdującej się w pobliżu drogi, jeżeli jej
zachowanie mogłoby pociągnąć za sobą skutki, o których mowa w tym
przepisie.
3. Jeżeli uczestnik ruchu lub
inna osoba spowodowała jednak zagrożenie bezpieczeństwa ruchu
drogowego, jest obowiązana przedsięwziąć niezbędne środki w celu
niezwłocznego usunięcia zagrożenia, a gdyby nie mogła tego uczynić,
powinna o zagrożeniu uprzedzić innych uczestników ruchu.
Art. 4
Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na
drodze mają prawo liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu
przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że okoliczności
wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania.
Art. 5
1. Uczestnik ruchu i inna
osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń
i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do
jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet
wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż
nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.
2. Polecenia i sygnały dawane
przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, mają
pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi.
3. Sygnały świetlne mają
pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo
przejazdu.
Art. 6
1. Polecenia lub sygnały może
dawać uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze:
1) policjant,
2) żołnierz Żandarmerii wojskowej, wojskowego
organu porządkowego, zabezpieczający przemarsz lub przejazd kolumny
wojskowej albo w razie akcji związanej z ratowaniem życia lub
mienia,
3) funkcjonariusz Straży Granicznej w strefie
nadgranicznej,
3a) inspektor Inspekcji Ruchu Drogowego,
4)
pracownik kolejowy na przejeździe kolejowym,
5) pracownik
zarządu drogi lub inna osoba wykonująca roboty na drodze na zlecenie
lub za zgodą zarządu drogi,
6) osoba nadzorująca bezpieczne
przejście dzieci przez jezdnię, w wyznaczonym miejscu,
7)
kierujący autobusem szkolnym w miejscach postoju związanych z
wsiadaniem lub wysiadaniem dzieci.
2. Osoby, o których mowa w
ust. 1 i ust. 4 pkt. 2, powinny być łatwo rozpoznawalne i widoczne z
dostatecznej odległości, zarówno w dzień, jak i w nocy.
3. Przepis ust. 2 w zakresie
łatwej rozpoznawalności:
1) dotyczy osoby wymienionej w ust. 1
pkt 1 tylko poza obszarem zabudowanym,
2) nie dotyczy
kierującego autobusem szkolnym, jeżeli sygnał do zatrzymania innych
pojazdów dawany jest przez tę osobę bez wychodzenia z odpowiednio
oznaczonego pojazdu.
4. Minister właściwy do spraw
wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
transportu, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa i
porządku w trakcie kierowania ruchem drogowym oraz sprawnego
wykonywania czynności w tym zakresie:
1) określi, w drodze
rozporządzenia, organizację i sposób kierowania ruchem drogowym,
2) może upoważnić, w drodze rozporządzenia, inne osoby do
wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, oraz określić
okoliczności, szczegółowe warunki i sposób wykonywania tych
czynności.
Art. 7
1. Znaki i sygnały drogowe
wyrażają ostrzeżenia, zakazy, nakazy lub informacje.
2. Minister właściwy do spraw
transportu i minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu
z Ministrem Obrony Narodowej, uwzględniając w szczególności
konieczność dostosowania sygnałów drogowych do postanowień umów
międzynarodowych, określi w drodze rozporządzenia, znaki i sygnały
obowiązujące w ruchu drogowym, ich znaczenie i zakres obowiązywania.
3. Minister właściwy do spraw
transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
wewnętrznych, uwzględniając konieczność zapewnienia czytelności i
zrozumiałości znaków i sygnałów drogowych dla uczestników ruchu
drogowego, określi w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki
techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń
bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także warunki ich umieszczania na
drogach.
Art. 8
1. Osoba niepełnosprawna o
obniżonej sprawności ruchowej, kierująca pojazdem samochodowym
zaopatrzonym w kartę parkingową może nie stosować się do niektórych
znaków drogowych dotyczących zakazu ruchu lub postoju, w zakresie
określonym przepisami, o których mowa w art. 7 ust. 2.
2. Przepis ust. 1 stosuje się
również do kierującego pojazdem przewożącego osobę o obniżonej
sprawności ruchowej.
3. Karta parkingowa powinna
być umieszczona za przednią szybą pojazdu samochodowego w sposób
umożliwiający jej odczytanie.
4. Kartę parkingową wydaje
osobie niepełnosprawnej starosta. Za wydanie karty parkingowej
pobiera się opłatę w wysokości ustalonej przez ministra właściwego
do spraw transportu.
5. Kartę parkingową wydaje się
na podstawie orzeczenia i opinii wydanych przez zespół do spraw
orzekania o stopniu niepełnosprawności przy powiatowym centrum
pomocy rodzinie działającym na podstawie odrębnych przepisów.
6. Przepis ust. 1 stosuje się
odpowiednio w stosunku do kierujących pojazdami zaopatrzonymi w
kartę parkingową wydaną za granicą.
7. Minister właściwy do spraw
transportu określi w drodze rozporządzenia:
1) wzór karty
parkingowej, uwzględniając w szczególności konieczność ujednolicenia
wzoru karty parkingowej z rozwiązaniami przyjętymi w krajach
europejskich, w celu umożliwienia korzystania osobom
niepełnosprawnym z ulg i przywilejów w ruchu drogowym, określonych w
przepisach prawa krajowego,
2) wysokość opłat za wydanie karty
parkingowej, uwzględniając koszty związane z jej wydaniem i
dystrybucją.
Art. 9
Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na
drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w
szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w
razie potrzeby zatrzymanie się.
Art.
10
1. Minister właściwy do spraw
transportu sprawuje nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach
krajowych.
2. Wojewoda sprawuje nadzór
nad zarządzaniem ruchem na drogach wojewódzkich, powiatowych i
gminnych oraz na drogach publicznych położonych w miastach na
prawach powiatu i w mieście stołecznym Warszawie.
3. Generalny Dyrektor Dróg
Publicznych zarządza ruchem na drogach krajowych, z zastrzeżeniem
ust. 6.
4. Marszałek województwa
zarządza ruchem na drogach wojewódzkich, z zastrzeżeniem ust. 6.
5. Starosta zarządza ruchem na
drogach powiatowych i gminnych, z zastrzeżeniem ust. 6.
6. Prezydent miasta zarządza
ruchem na drogach publicznych położonych w miastach na prawach
powiatu i w mieście stołecznym Warszawie, z wyjątkiem autostrad i
dróg ekspresowych.
7. Zarządzanie ruchem na
drogach w strefie zamieszkania, z wyjątkiem dróg publicznych, należy
do podmiotów zarządzających tymi drogami.
8. Generalny Dyrektor Dróg
Publicznych może powierzyć zadania w zakresie zarządzania ruchem na
drogach krajowych marszałkowi województwa.
9. Drogami krajowymi,
wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi są drogi publiczne określone
zgodnie z przepisami o drogach publicznych.
Organy sprawujące
nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach mogą nakazać zmianę
organizacji ruchu ze względu na ważny interes ogólnospołeczny lub
konieczność zapewnienia ruchu tranzytowego.
Minister właściwy do
spraw transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
wewnętrznych, może w uzasadnionych przypadkach wprowadzić, w drodze
rozporządzenia, okresowe ograniczenia ruchu pojazdów na drogach lub
zakaz ruchu niektórych rodzajów pojazdów.
Minister właściwy do
spraw transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
wewnętrznych oraz Ministrem Obrony Narodowej, określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki zarządzania ruchem na drogach.
10. Organy sprawujące nadzór nad zarządzaniem
ruchem na drogach mogą nakazać zmianę organizacji ruchu ze względu
na ważny interes ogólnospołeczny lub konieczność zapewnienia ruchu
tranzytowego.
11. Minister właściwy do spraw transportu, mając na
uwadze konieczność ochrony dróg przed zniszczeniem oraz zapewnienie
bezpieczeństwa ruchu w okresie zwiększonego natężenia ruchu pojazdów
osobowych, może wprowadzić w drodze rozporządzenia, okresowe
ograniczenia ruchu pojazdów na drogach lub zakaz ruchu niektórych
rodzajów pojazdów.
12. Minister właściwy do spraw transportu, w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych i Ministrem
Obrony Narodowej, uwzględniając w szczególności:
1) konieczność
zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego,
2) potrzebę efektywnego wykorzystania dróg publicznych,
3)
potrzeby społeczności lokalnej, określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania
nadzoru nad tym zarządzaniem.
[ Ruch pieszych
]
Art.
11.
1. Pieszy jest obowiązany
korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku - z
pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego
korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania
miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca
nadjeżdżającemu pojazdowi.
2. Pieszy idący po poboczu lub
jezdni jest obowiązany iść lewą stroną drogi.
3. Piesi idący jezdnią są
obowiązani iść jeden za drugim. Na drodze o małym ruchu, w warunkach
dobrej widoczności, dwóch pieszych może iść obok siebie.
4. Korzystanie przez pieszego
z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub
pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem
osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi jest obowiązany
ustąpić miejsca rowerowi.
5. Przepisów ust. 1-4 nie
stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie tej pieszy korzysta z
całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.
Art. 12.
1. Kolumna pieszych, z
wyjątkiem pieszych w wieku do 10 lat, może się poruszać tylko prawą
stroną jezdni.
2. Do kolumny pieszych w wieku
do 10 lat stosuje się odpowiednio przepisy art. 11 ust. 1 i 2.
3. Liczba pieszych idących
jezdnią w kolumnie obok siebie nie może przekraczać 4, a w kolumnie
wojskowej - 6, pod warunkiem, że kolumna nie zajmuje więcej niż
połowę szerokości jezdni.
4. Piesi w wieku do 10 lat
mogą iść w kolumnie tylko dwójkami pod nadzorem co najmniej jednej
osoby pełnoletniej.
5. Długość kolumny pieszych
nie może przekraczać 50 m. Odległość między kolumnami nie może być
mniejsza niż 100 m.
6. Jeżeli przemarsz kolumny
pieszych odbywa się w warunkach niedostatecznej widoczności:
1)
pierwszy i ostatni z idących z lewej strony są obowiązani nieść
latarki:
a) pierwszy - ze światłem białym, skierowanym do
przodu,
b) ostatni - ze światłem czerwonym, skierowanym do tyłu,
2) w kolumnie o długości przekraczającej 20 m, idący po lewej
stronie z przodu i z tyłu są obowiązani używać elementów
odblaskowych odpowiadających właściwym warunkom technicznym, a
ponadto idący po lewej stronie są obowiązani nieść dodatkowe latarki
ze światłem białym, rozmieszczone w taki sposób, aby odległość
między nimi nie przekraczała 10 m,
3) światło latarek powinno
być widoczne z odległości co najmniej 150 m.
7. Zabrania się:
1) ruchu
po jezdni kolumny pieszych w czasie mgły; zakaz ten nie dotyczy
kolumny wojskowej lub policyjnej,
2) ruchu po jezdni kolumny
pieszych w wieku do 10 lat w warunkach niedostatecznej widoczności,
3) prowadzenia po jezdni kolumny pieszych przez osobę w wieku
poniżej 18 lat.
Art. 13.
1. Pieszy, przechodząc przez
jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną
ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia
dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma
pierwszeństwo przed pojazdem.
2. Przechodzenie przez jezdnię
poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od
przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się
w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia,
przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
3. Przechodzenie przez jezdnię
poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone
tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa
ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić
pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą
najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
4. Jeżeli na drodze znajduje
się przejście nadziemne lub podziemne dla pieszych, pieszy jest
obowiązany korzystać z niego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
5. Na obszarze zabudowanym, na
drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku
wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub
torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.
6. Przechodzenie przez
torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone tylko w miejscu do
tego przeznaczonym.
7. Jeżeli wysepka dla
pasażerów na przystanku komunikacji publicznej łączy się z
przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku jest
dozwolone tylko po tym przejściu.
8. Jeżeli przejście dla
pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na
każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje
się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch
pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na
jezdni.
Art. 14.
Zabrania się:
1) wchodzenia na jezdnię:
a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu
dla pieszych,
b) spoza pojazdu lub innej przeszkody
ograniczającej widoczność drogi,
2) przechodzenia przez jezdnię
w miejscu o ograniczonej widoczności drogi,
3) zwalniania kroku
lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas
przechodzenia przez jezdnię lub torowisko,
4) przebiegania przez
jezdnię,
5) chodzenia po torowisku,
6) wchodzenia na
torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie
ich rozpoczęto,
7) przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w
którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę
(ścieżkę) dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po
której stronie jezdni one się znajdują.
Art. 15.
Przepisów art. 11-14 nie stosuje się w razie
zamknięcia ruchu pojazdów na drodze.
[ Ruch pojazdów - zasady
ogólne ]
Art. 16.
1. Kierującego pojazdem
obowiązuje ruch prawostronny.
2. Kierujący pojazdem,
korzystając z drogi dwujezdniowej, jest obowiązany jechać po prawej
jezdni; do jezdni tych nie wlicza się jezdni przeznaczonej do
dojazdu do nieruchomości położonej przy drodze.
3. Kierujący pojazdem,
korzystając z jezdni dwukierunkowej co najmniej o czterech pasach
ruchu, jest obowiązany zajmować pas ruchu znajdujący się na prawej
połowie jezdni.
4. Kierujący pojazdem jest
obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli
pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż
jednego pasa.
5. Kierujący pojazdem
zaprzęgowym, rowerem, motorowerem, wózkiem ręcznym oraz osoba
prowadząca pojazd napędzany silnikiem, są obowiązani poruszać się po
poboczu, chyba, że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu
utrudniałby ruch pieszych.
6. Kierujący pojazdem
znajdującym się na części jezdni, po której jeżdżą pojazdy szynowe,
jest obowiązany ustąpić miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu.
[ Ruch pojazdów - włączanie
się do ruchu ]Art. 17.
1. Włączanie się do ruchu
następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się
nie wynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy
wjeżdżaniu:
1) na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego
lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi nie będącej drogą publiczną
oraz ze strefy zamieszkania,
2) na drogę z pola lub na drogę
twardą z drogi gruntowej,
3) na jezdnię z pobocza, z chodnika
lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych,
3a) na jezdnię lub
pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla
rowerzystów,
4) pojazdem szynowym - na drogę z zajezdni lub na
jezdnię z pętli.
2. Kierujący pojazdem,
włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną
ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub
uczestnikowi ruchu.
Art. 18.
1. Kierujący pojazdem,
zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego
(trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć
prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić
kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli
kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany
pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.
2. Kierujący autobusem
(trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas
ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to
zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Art. 18a.
1. Kierujący pojazdem,
zbliżając się do miejsca postoju autobusu szkolnego jest obowiązany:
1) zatrzymać się, o ile kierujący tym autobusem podał sygnał
zatrzymania,
2) zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby
zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu tym autobusem wjazd na
jezdnię lub sąsiedni pas ruchu, o ile sygnalizuje on zamiar
wykonania takiego manewru.
2. Kierujący autobusem
szkolnym w sytuacji, o której mowa w ust. 1, może wjechać na
sąsiedni pas ruchu lub jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie
spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
[ Ruch pojazdów - prędkość i
hamowanie ]
Art. 19.
1. Kierujący pojazdem jest
obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem,
z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w
szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i
ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.
2. Kierujący pojazdem jest
obowiązany:
1) jechać z prędkością nie utrudniającą jazdy innym
kierującym,
2) hamować w sposób nie powodujący zagrożenia
bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia,
3) utrzymywać odstęp
niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania
się poprzedzającego pojazdu.
3. Poza obszarem zabudowanym,
na jezdniach dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu, kierujący
pojazdem objętym indywidualnym ograniczeniem prędkości albo pojazdem
lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 7 m jest obowiązany
utrzymywać taki odstęp od pojazdu silnikowego znajdującego się przed
nim, aby inne wyprzedzające pojazdy mogły bezpiecznie wjechać w lukę
utrzymywaną między tymi pojazdami. Przepisu tego nie stosuje się,
jeżeli kierujący pojazdem przystępuje do wyprzedzania lub gdy
wyprzedzanie jest zabronione.
Art. 20.
1. Prędkość dopuszczalna
pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym wynosi 60 km/h,
z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Prędkość dopuszczalna
pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h.
3. Prędkość dopuszczalna poza
obszarem zabudowanym, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, wynosi w
przypadku:
1) samochodu osobowego, motocykla lub samochodu
ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5
t:
a) na autostradzie - 130 km/h,
b) na drodze ekspresowej
dwujezdniowej - 110 km/h,
c) na drodze ekspresowej
jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch
pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu - 100 km/h,
d)
na pozostałych drogach - 90 km/h,
2) zespołu pojazdów lub
pojazdu nie wymienionego w pkt 1:
a) na autostradzie, drodze
ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach
przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu - 80 km/h,
b) na
pozostałych drogach - 70 km/h.
4. Dopuszczalna prędkość
autobusu spełniającego dodatkowe warunki techniczne określone w
przepisach, o których mowa w art. 66 ust.5, na autostradzie i drodze
ekspresowej wynosi 100 km/h.
5. Prędkość dopuszczalna
pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne, oznakowanego
odpowiednimi tablicami, poza obszarem zabudowanym wynosi:
1) na
autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co
najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu -
80 km/h,
2) na pozostałych drogach - 70 km/h.
6. Prędkość dopuszczalna
niektórych pojazdów, z zastrzeżeniem ust. 2, wynosi:
1) ciągnika
rolniczego (również z przyczepą) - 30 km/h,
2) pojazdu z
urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia dla
kierującego - 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza
obszarem zabudowanym,
3) motocykla (również z przyczepą) i
motoroweru, którymi przewozi się dziecko w wieku do 7 lat - 40 km/h.
Art. 21.
1. Organ zarządzający ruchem
na drogach może zmniejszyć lub zwiększyć, za pomocą znaków
drogowych, prędkość dopuszczalną pojazdów obowiązującą na obszarze
zabudowanym.
2. Prędkość dopuszczalna, o
której mowa w ust. 1, może być:
1) zmniejszona - jeżeli warunki
bezpieczeństwa ruchu na drodze lub jej odcinku za tym przemawiają,
2) zwiększona - jeżeli warunki ruchu na drodze lub jej odcinku
zapewniają zachowanie bezpieczeństwa ruchu.
3. Organ zarządzający ruchem
na drogach może zmniejszyć, za pomocą znaków drogowych, prędkość
dopuszczalną pojazdów obowiązującą poza obszarem zabudowanym, jeżeli
warunki bezpieczeństwa ruchu na drodze lub jej odcinku za tym
przemawiają.
4. Organ rejestrujący pojazd
może ustalić dla indywidualnego pojazdu dopuszczalną prędkość niższą
niż określona w art. 20, jeżeli jest to uzasadnione konstrukcją lub
stanem technicznym pojazdu. Ograniczenie prędkości należy uwidocznić
na znaku umieszczonym z tyłu pojazdu.
[ Ruch pojazdów - zmiana
kierunku jazdy lub pasa ruchu ]Art. 22.
1. Kierujący pojazdem może
zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem
szczególnej ostrożności.
2. Kierujący pojazdem jest
obowiązany zbliżyć się:
1) do prawej krawędzi jezdni - jeżeli
zamierza skręcić w prawo,
2) do środka jezdni lub na jezdni o
ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza
skręcić w lewo.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje
się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z
zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna jest jazda
wyłącznie w jednym kierunku.
4. Kierujący pojazdem,
zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić
pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu na który zamierza
wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.
5. Kierujący pojazdem jest
obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku
jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po
wykonaniu manewru.
6. Zabrania się zawracania:
1) w tunelu, na moście, wiadukcie lub drodze jednokierunkowej,
2) na autostradzie,
3) na drodze ekspresowej, z wyjątkiem
skrzyżowania lub miejsca do tego przeznaczonego,
4) w warunkach,
w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub
ruch ten utrudnić.
[ Ruch pojazdów - wymijanie,
omijanie i cofanie ]
Art. 23.
1. Kierujący pojazdem jest
obowiązany:
1) przy wymijaniu zachować bezpieczny odstęp od
wymijanego pojazdu lub uczestnika ruchu, a w razie potrzeby zjechać
na prawo i zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się,
2) przy
omijaniu zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu, uczestnika
ruchu lub przeszkody, a w razie potrzeby zmniejszyć prędkość;
omijanie pojazdu sygnalizującego zamiar skręcenia w lewo może
odbywać się tylko z jego prawej strony,
3) przy cofaniu ustąpić
pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu i zachować
szczególną ostrożność, a w szczególności:
a) sprawdzić, czy
wykonywany manewr nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub
jego utrudnienia,
b) upewnić się, czy za pojazdem nie znajduje
się przeszkoda; w razie trudności w osobistym upewnieniu się
kierujący jest obowiązany zapewnić sobie pomoc innej osoby.
2. Zabrania się cofania
pojazdem w tunelu, na moście, wiadukcie, autostradzie lub drodze
ekspresowej.
[ Ruch pojazdów -
wyprzedzanie ]
Art. 24.
1. Kierujący pojazdem jest
obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w szczególności, czy:
1) ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do
wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu,
2) kierujący,
jadący za nim, nie rozpoczął wyprzedzania,
3) kierujący, jadący
przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował zamiaru
wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa
ruchu.
2. Kierujący pojazdem jest
obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a
zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika
ruchu. W razie wyprzedzania pojazdu jednośladowego lub kolumny
pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m.
3. Kierujący pojazdem jest
obowiązany przy wyprzedzaniu przejeżdżać z lewej strony
wyprzedzanego pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 4, 5 i 10.
4. Pojazd szynowy może być
wyprzedzany tylko z prawej strony, chyba że położenie torów
uniemożliwia takie wyprzedzanie lub wyprzedzanie odbywa się na
jezdni jednokierunkowej.
5. Wyprzedzanie pojazdu lub
uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, może
odbywać się tylko z jego prawej strony.
6. Kierującemu pojazdem
wyprzedzanym zabrania się w czasie wyprzedzania i bezpośrednio po
nim zwiększania prędkości. Kierujący pojazdem wolnobieżnym,
ciągnikiem rolniczym lub pojazdem bez silnika jest obowiązany
zjechać jak najbardziej na prawo i - w razie potrzeby - zatrzymać
się w celu ułatwienia wyprzedzania.
7. Zabrania się wyprzedzania
pojazdu silnikowego jadącego po jezdni:
1)przy dojeżdżaniu do
wierzchołka wzniesienia,
2) na zakręcie oznaczonym znakami
ostrzegawczymi,
3) na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o
ruchu okrężnym lub na którym ruch jest kierowany.
8. Dopuszcza się wyprzedzanie
w miejscach, o których mowa w ust. 7 pkt 1 i 2, na jezdni:
1)
jednokierunkowej,
2) dwukierunkowej na odcinku z wyznaczonymi
pasami ruchu, pod warunkiem, że kierujący nie wjeżdża na część
jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym - w miejscu,
gdzie jest to zabronione znakami na jezdni.
9. Dopuszcza się wyprzedzanie
w miejscu, o którym mowa w ust. 7 pkt 3, pojazdu sygnalizującego
zamiar skręcenia, pod warunkiem, że kierujący nie wjeżdża na część
jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym. Dopuszcza się
wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami
ruchu, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 i 7:
1) na
jezdni jednokierunkowej,
2) na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co
najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu
poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym
kierunku.
10. Zabrania się wyprzedzania pojazdu
uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym.
Top of Form
1
[ Ruch pojazdów -
przecinanie się kierunków ruchu ]
Art. 25.
1. Kierujący pojazdem,
zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną
ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z
prawej strony, a jeżeli skręca w lewo, także jadącemu z kierunku
przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje
się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do
innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje
się również w razie przecinania się kierunków ruchu poza
skrzyżowaniem.
4. Kierującemu pojazdem
zabrania się:
1) wjeżdżania na skrzyżowanie, jeżeli na
skrzyżowaniu lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy,
2) rozdzielania kolumny pieszych.
Art. 26.
1. Kierujący pojazdem,
zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować
szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu
się na przejściu.
2. Kierujący pojazdem, który
skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa
pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na
którą wjeżdża.
3. Kierującemu pojazdem
zabrania się:
1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych
i bezpośrednio przed nim, i z wyjątkiem przejścia, na którym ruch
jest kierowany,
2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym
kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa
pieszemu,
3) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla
pieszych.
4. Kierujący pojazdem,
przejeżdżając przez chodnik lub drogę (ścieżkę) dla pieszych, jest
obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.
5. Przepis ust. 4 stosuje się
odpowiednio podczas jazdy po placu, na którym ze względu na brak
wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się
po tej samej powierzchni.
6. Kierujący pojazdem jest
obowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok
oznaczonego przystanku tramwajowego nie znajdującego się przy
chodniku. Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla
pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim,
kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki
czas, aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na
chodnik. Przepisy te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych
pojazdów komunikacji publicznej.
7. W razie przechodzenia przez
jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub
osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, kierujący jest
obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.
Art. 27.
1. Kierujący pojazdem,
zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować
szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu
się na przejeździe.
2. Kierujący pojazdem, który
skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną
ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi jadącemu po drodze
(ścieżce) dla rowerów, przebiegającej przez jezdnię drogi, na którą
wjeżdża.
3. Kierujący pojazdem
przejeżdżając przez drogę (ścieżkę) dla rowerów poza jezdnią, jest
obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerów.
4. Kierującemu pojazdem
zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i
bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest
kierowany.
Art. 28.
1. Kierujący pojazdem,
zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez
przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed
wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża
się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki
ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów
przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2. Kierujący jest obowiązany
prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w
bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie
zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
3. Kierującemu pojazdem
zabrania się:
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór
oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało
rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone,
2) wjeżdżania
na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do
kontynuowania jazdy,
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe
kolejowym i bezpośrednio przed nim,
4) omijania pojazdu
oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to
wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku
ruchu.
4. W razie unieruchomienia
pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany
niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe,
ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
5. Kierujący pojazdem lub
zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może
rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd
kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na
przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy lub
uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
6. Przepisy ust. 1-4 stosuje
się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis
ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na
którym ruch jest kierowany.
[ Ruch pojazdów -
ostrzeganie oraz jazda w warunkach zmniejszonej przejrzystości
powietrza ]
Art. 29.
1. Kierujący pojazdem może
używać sygnału dźwiękowego lub świetlnego w razie, gdy zachodzi
konieczność ostrzeżenia o niebezpieczeństwie.
2. Zabrania się:
1)
nadużywania sygnału dźwiękowego lub świetlnego,
2) używania
sygnału dźwiękowego na obszarze zabudowanym, chyba że jest to
konieczne w związku z bezpośrednim niebezpieczeństwem,
3)
ostrzegania światłami drogowymi w warunkach, w których może to
spowodować oślepienie innych kierujących.
Art. 30.
1. Kierujący pojazdem jest
obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach
zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami
atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:
1) kierujący
pojazdem silnikowym jest obowiązany:
a) włączyć światła mijania
lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,
b)
poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały
dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania,
2) kierujący innym
pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt 1, jest obowiązany:
a)
włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,
b) korzystać z
pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak najbliżej
krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.
2. Obowiązek używania świateł,
o którym mowa w ust. 1, dotyczy kierującego pojazdem także podczas
zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.
3. Kierujący pojazdem może
używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona
przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą
niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest
obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.
[ Ruch pojazdów - holowanie
]
Art. 31.
1. Kierujący może holować
pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
1) prędkość pojazdu
holującego nie przekracza 30 km /h na obszarze zabudowanym i 60 km/
h poza tym obszarem,
2) pojazd holujący ma włączone światła
mijania również w okresie dostatecznej widoczności,
3) w
pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do
kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób
wykluczający potrzebę kierowania nim,
4) pojazd holowany jest
połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się
w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien
być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób
umożliwiający łatwe odczepienie,
5) pojazd holowany, z wyjątkiem
motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym
trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma
ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem
odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w
sposób widoczny dla innych uczestników ruchu,
6) w pojeździe
holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden
układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim - dwa
układy,
7) odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m
przy połączeniu sztywnym, a od 4 do 6 m przy połączeniu giętkim,
przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i
czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub
czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów
jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrom Obrony Narodowej
oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2. Zabrania się holowania:
1) pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o
niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę
ich użycia,
2) pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w
pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy
silnika, a silnik jest unieruchomiony,
3) więcej niż jednego
pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego,
4) pojazdem z przyczepą
(naczepą),
5) na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez
pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub
miejsca obsługi podróżnych.
3. W razie holowania pojazdu w
sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców,
rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać
rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
[ Ruch pojazdów - ruch
pojazdów w kolumnie ]
Art.
32.
1. Liczba pojazdów jadących w
zorganizowanej kolumnie nie może przekraczać:
1) samochodów
osobowych, motorowerów lub motocykli - 10,
2) rowerów
jednośladowych - 15,
3) pozostałych pojazdów - 5.
2. Odległość między jadącymi
kolumnami nie może być mniejsza niż 500 m dla kolumn pojazdów
samochodowych oraz 200 m dla kolumn pozostałych pojazdów.
3. Jazda w kolumnie nie
zwalnia kierującego pojazdem od przestrzegania obowiązujących
przepisów ruchu drogowego.
4. Przepisów ust. 1 i 2 nie
stosuje się do pojazdów uprzywilejowanych oraz do pojazdów jednostek
podporządkowanych Ministrom Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz
Obrony Narodowej.
5. Zabrania się wjeżdżania
między jadące w kolumnie rowery jednośladowe oraz pojazdy, o których
mowa w ust. 5.
6. Minister właściwy do spraw
wewnętrznych oraz Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw transportu, kierując się koniecznością
zapewnienia porządku oraz zasadą bezpieczeństwa ruchu drogowego,
określą, w drodze rozporządzenia, sposób organizacji i oznakowania
kolumn pojazdów jednostek podporządkowanych Ministrowi Obrony
Narodowej.
[ Ruch pojazdów - przepisy dodatkowe o ruchu
rowerów, motorowerów oraz pojazdów zaprzęgowych
]
Art. 33.
1. Kierujący rowerem
jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub z
drogi dla rowerów i pieszych. Kierujący rowerem korzystając z drogi
dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną
ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
1a) W razie braku drogi
dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych kierujący rowerem
jednośladowym jest obowiązany korzystać z pobocza, z zastrzeżeniem
art. 16 ust. 5, a jeżeli nie jest to możliwe - z jezdni.
2. Dziecko w wieku do 7 lat
może być przewożone na rowerze pod warunkiem, że jest ono
umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.
3. Kierującemu rowerem lub
motorowerem zabrania się:
1) jazdy po jezdni obok innego
uczestnika ruchu,
2) jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki
na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach,
3) czepiania
się pojazdów.
4. Na przejeździe dla
rowerzystów, kierującemu rowerem zabrania się:
1) wjeżdżania
bezpośrednio przed jadący pojazd,
2) zwalniania lub
zatrzymywania się bez uzasadnionej przyczyny.
5. Korzystanie z chodnika lub
drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jednośladowym, jest
dozwolone wyjątkowo, gdy:
1) opiekuje się on osobą w wieku do
lat 10 kierującą rowerem, lub
2) szerokość chodnika wzdłuż
drogi, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą
niż 60 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brak jest wydzielonej drogi
dla rowerów.
6. Kierujący rowerem
korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych jest obowiązany jechać
powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
7. Kierujący rowerem może
jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych
w przepisach art. 11 ust. 1-3, jeżeli opiekuje się on osobą
kierującą rowerem w wieku do lat 10.
Art. 34.
1. Do zaprzęgu może być
używane tylko zwierzę niepłochliwe, odpowiednio sprawne fizycznie i
dające sobą kierować.
2. Kierujący pojazdem
zaprzęgowym jest obowiązany utrzymywać pojazd i zaprzęg w takim
stanie, aby mógł nad nimi panować.
3. Bezpośrednio jeden za
drugim może jechać nie więcej niż 5 pojazdów zaprzęgowych. Odległość
między piątym pojazdem a następnym nie może być mniejsza niż 200 m.
4. Kierujący pojazdem
zaprzęgowym przy wjeżdżaniu na drogę twardą w miejscu gdzie nie ma
dostatecznej widoczności drogi, jest obowiązany prowadzić zwierzę za
uzdę.
5. Kierującemu pojazdem
zaprzęgowym zabrania się:
1) przeciążania zwierzęcia,
2)
jazdy obok innego uczestnika ruchu na jezdni,
3) pozostawiania
pojazdu nie zabezpieczonego przed ruszeniem,
4) jazdy pojazdem
na płozach bez dzwonków lub grzechotek
[ Ruch zwierząt
]
Art.
35.
1. Jazda wierzchem i pędzenie
zwierząt powinny się odbywać po drodze przeznaczonej do pędzenia
zwierząt. W razie braku takiej drogi jazda wierzchem i pędzenie
zwierząt mogą odbywać się po poboczu, a jeżeli brak jest pobocza -
po jezdni.
2. Do jazdy wierzchem i
pędzenia zwierząt stosuje się odpowiednio przepisy art. 34 ust. 1 i
2 oraz przepisy o ruchu pojazdów.
Art. 36.
1. Zabrania się jazdy
wierzchem:
1) bez uzdy,
2) obok innego uczestnika ruchu na
jezdni,
3) po drodze oznaczonej znakami z numerem drogi
międzynarodowej oraz po drodze, na której obowiązuje zakaz ruchu
pojazdów zaprzęgowych,
4) po drodze twardej w okresie
niedostatecznej widoczności,
5) po drodze twardej osobie w wieku
poniżej 17 lat.
2. Jeździec może prowadzić
luzem tylko jedno zwierzę po swojej prawej stronie.
Art. 37.
1. Zwierzęta w stadzie mogą
być pędzone po drodze tylko pod odpowiednim nadzorem. Zwierzę
pojedyncze może być prowadzone tylko na uwięzi.
2. Poganiacz zwierząt jest
obowiązany:
1) iść po lewej stronie pędzonych zwierząt,
2) w
okresie niedostatecznej widoczności nieść latarkę z widocznym z
odległości co najmniej 150 m światłem białym.
3. Zwierzęta mogą być
prowadzone luzem przy pojeździe zaprzęgowym z jego prawej strony, w
liczbie nie większej niż 2 sztuki.
4. Zabrania się:
1)
pędzenia zwierząt po drodze oznaczonej znakami z numerem drogi
międzynarodowej, a po innej drodze twardej - w okresie od zmierzchu
do świtu,
2) pędzenia zwierząt po drodze twardej osobie w wieku
poniżej 13 lat,
3) pędzenia zwierząt w poprzek drogi w miejscu
niewidocznym na dostateczną odległość,
4) zatrzymywania zwierząt
na jezdni,
5) zajmowania przez zwierzęta więcej niż prawej
połowy jezdni albo drogi (ścieżki) dla pieszych lub rowerzystów.
5. Rada powiatu może
wprowadzić zakaz pędzenia zwierząt na określonych drogach lub
obszarach oraz w określonym czasie.
[ Porządek i bezpieczeństwo
ruchu na drogach - Przepisy porządkowe ]
Art. 38.
1. Kierujący pojazdem jest
obowiązany mieć przy sobie i okazywać na żądanie uprawnionego organu
wymagane dla danego rodzaju pojazdu lub kierującego:
1) dokument
stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem,
2) dokument
stwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu,
3) dokument
stwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzający
opłacenie składki tego ubezpieczenia,
4) świadectwo
kwalifikacji,
5) inne dokumenty, jeżeli obowiązek taki wynika z
odrębnej ustawy.
Art. 39.
1. Kierujący pojazdem
samochodowym oraz osoba przewożona takim pojazdem wyposażonym w pasy
bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z tych pasów podczas jazdy, z
zastrzeżeniem ust. 3.
2. Obowiązek korzystania z
pasów bezpieczeństwa nie dotyczy:
1) osoby mającej orzeczenie
lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów,
2) kobiety o
widocznej ciąży,
3) kierującego taksówką osobową podczas
przewożenia pasażera,
4) instruktora lub egzaminatora podczas
szkolenia lub egzaminowania,
5) policjanta, funkcjonariusza
Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Służby Więziennej,
żołnierza Sił Zbrojnych - podczas przewożenia osoby (osób)
zatrzymanej,
6) funkcjonariusza Biura Ochrony Rządu podczas
wykonywania czynności służbowych,
7) zespołu medycznego w czasie
udzielania pomocy medycznej,
8) konwojenta podczas przewożenia
wartości pieniężnych,
9) osoby chorej lub niepełnosprawnej
przewożonej na noszach lub w wózku inwalidzkim.
3. Dziecko przewozi się w
pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa w foteliku
ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci odpowiadającym
właściwym warunkom technicznym, jeżeli ze względu na wagę lub wzrost
dziecka nie jest możliwe bezpośrednie wykorzystanie tych pasów.
4. Przepis ust. 3 nie dotyczy
przewozu dziecka taksówką osobową, pojazdem pogotowia ratunkowego
lub Policji.
Art. 40.
1. Kierujący motocyklem lub
motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani
używać w czasie jazdy hełmów ochronnych odpowiadających właściwym
warunkom technicznym.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje
się w odniesieniu do motocykli fabrycznie wyposażonych w pasy
bezpieczeństwa.
Art. 41.
Osoba wykonująca roboty lub inne czynności na
drodze jest obowiązana używać w sposób widoczny dla innych
uczestników ruchu elementów odblaskowych odpowiadających właściwym
warunkom technicznym.
Art. 42.
Niewidomy podczas samodzielnego poruszania się
po drodze jest obowiązany nieść białą laskę w sposób widoczny dla
innych uczestników ruchu.
Art. 43.
1. Dziecko w wieku do 7 lat
może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek
co najmniej 10 lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania.
2. Dziecko w wieku do 15 lat,
poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym,
jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla
innych uczestników ruchu.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie
dotyczą drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych.
Art. 44.
1. Kierujący pojazdem w razie
uczestniczenia w wypadku drogowym jest obowiązany:
1) zatrzymać
pojazd, nie powodując przy tym zagrożenia bezpieczeństwa ruchu
drogowego,
2) przedsięwziąć odpowiednie środki w celu
zapewnienia bezpieczeństwa ruchu w miejscu wypadku,
3)
niezwłocznie usunąć pojazd z miejsca wypadku, aby nie powodował
zagrożenia lub tamowania ruchu, jeżeli nie ma zabitego lub rannego,
4) podać swoje dane personalne, dane personalne właściciela lub
posiadacza pojazdu oraz dane dotyczące zakładu ubezpieczeń, z którym
zawarta jest umowa obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności
cywilnej, na żądanie osoby uczestniczącej w wypadku.
2. Jeżeli w wypadku jest
zabity lub ranny, kierujący pojazdem jest obowiązany ponadto:
1)
udzielić niezbędnej pomocy ofiarom wypadku oraz wezwać pogotowie
ratunkowe i Policję,
2) nie podejmować czynności, które mogłyby
utrudnić ustalenie przebiegu wypadku,
3) pozostać na miejscu
wypadku, a jeżeli wezwanie pogotowia lub Policji wymaga oddalenia
się, niezwłocznie powrócić na to miejsce.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje
się odpowiednio do innych osób uczestniczących w wypadku.
Art. 45.
1. Zabrania się:
1)
kierowania pojazdem, prowadzenia kolumny pieszych, jazdy wierzchem
lub pędzenia zwierząt osobie w stanie nietrzeźwości, w stanie po
użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu,
2)
holowania pojazdu kierowanego przez osobę, o której mowa w pkt.1,
3) otwierania drzwi pojazdu, pozostawiania otwartych drzwi lub
wysiadania bez upewnienia się, że nie spowoduje to zagrożenia
bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia,
4) wykorzystywania
drogi lub poszczególnych jej części w sposób niezgodny z
przeznaczeniem, chyba że przepisy szczegółowe stanowią inaczej,
5) wjeżdżania na pas między jezdniami,
6) pozostawiania na
drodze przedmiotów, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu ruchu;
jeżeli jednak usunięcie ich nie jest możliwe, należy je oznaczyć w
sposób widoczny w dzień i w nocy,
7) umieszczania na drodze lub
w jej pobliżu urządzeń wysyłających lub odbijających światło w
sposób powodujący oślepienie albo wprowadzających w błąd uczestników
ruchu,
8) samowolnego umieszczania lub włączania albo usuwania
lub wyłączania znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń
ostrzegawczo-zabezpieczających lub kontrolnych na drodze, jak
również zmiany ich położenia lub ich zasłaniania,
9) zaśmiecania
lub zanieczyszczania drogi,
10) samowolnego umieszczania na
drodze jakichkolwiek znaków, napisów lub symboli.
2. Kierującemu pojazdem
zabrania się:
1) korzystania podczas jazdy z telefonu
wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku,
2)
przewożenia osoby, o której mowa w ust.1 pkt.1, na rowerze lub
motorowerze albo motocyklu, chyba że jest przewożona w bocznym
wózku,
3) przewożenia pasażera w sposób niezgodny z art. 39, 40
lub 63 ust. 1,
4) przewożenia w foteliku ochronnym dziecka
siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu
samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera,
5) przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym, dziecka w
wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego.
[ Porządek i bezpieczeństwo
ruchu na drogach - Zatrzymanie i postój ]
Art. 46.
1. Zatrzymanie i postój
pojazdu są dozwolone tylko w miejscu i w warunkach, w których jest
on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie
powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego
utrudnienia.
2. Kierujący pojazdem,
zatrzymując pojazd na jezdni, jest obowiązany ustawić go jak
najbliżej jej krawędzi oraz równolegle do niej.
3. W czasie postoju na drodze
poza obszarem zabudowanym pojazd powinien znajdować się, jeżeli to
tylko możliwe, poza jezdnią.
4. Kierujący pojazdem jest
obowiązany stosować sposób zatrzymania lub postoju wskazany znakami
drogowymi.
5. Kierujący pojazdem jest
obowiązany w czasie postoju zabezpieczyć pojazd przed możliwością
jego uruchomienia przez osobę niepowołaną oraz zachować inne środki
ostrożności niezbędne do uniknięcia wypadku.
Art. 47.
1. Dopuszcza się zatrzymanie
lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu
samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej
2,5 t, pod warunkiem, że:
1) na danym odcinku jezdni nie
obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju,
2) szerokość chodnika
pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i
jest nie mniejsza niż 1,5 m,
3) pojazd umieszczony przednią osią
na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.
2. Dopuszcza się, przy
zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2, zatrzymanie lub
postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego,
motocykla, motoroweru lub roweru. Inny pojazd o dopuszczalnej masie
całkowitej nie przekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony
na chodniku tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami
drogowymi.
Art. 48.
1. Pojazd może być usunięty z
drogi na koszt właściciela, jeżeli pozostawiono go w miejscu, gdzie
jest to zabronione i utrudnia ruch lub zagraża jego bezpieczeństwu.
2. Pojazd może być
unieruchomiony na koszt właściciela przez zastosowanie urządzenia
technicznego do blokady kół, jeżeli pozostawiono go w miejscu, gdzie
jest to zabronione, lecz nie utrudnia ruchu lub nie zagraża jego
bezpieczeństwu.
Art. 49.
1. Zabrania się zatrzymania
pojazdu:
1) na przejeździe kolejowym, na przejeździe
tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od
przejazdu lub skrzyżowania,
2) na przejściu dla pieszych, na
przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m
przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o
dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub
przejazdem,
3) w tunelu, na moście lub na wiadukcie,
4) na
jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych,
jeżeli zmusiłoby to innych kierujących pojazdami wielośladowymi do
najeżdżania na tę linię,
5) na jezdni obok linii przerywanej
wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni i na poboczu obok linii
ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni,
6) w odległości mniejszej
niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału drogowego, jeżeli
zostałyby one zasłonięte przez pojazd,
7) na jezdni przy jej
lewej krawędzi, z wyjątkiem zatrzymania lub postoju pojazdu na
obszarze zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub na jezdni
dwukierunkowej o małym ruchu,
8) na pasie między jezdniami,
9) w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy
oznaczającej przystanek, a na przystanku z zatoką - na całej jej
długości,
10) w odległości mniejszej niż 15 m od punktów
krańcowych wysepki, jeżeli jezdnia z prawej jej strony ma tylko
jeden pas ruchu,
11) na drodze (ścieżce) dla rowerów.
2. Zabrania się postoju:
1) w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, w szczególności do
i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki postojowej,
2) w miejscu
utrudniającym dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub
wyjazd tego pojazdu,
3) przed i za przejazdem kolejowym, po obu
stronach drogi, na odcinku od przejazdu kolejowego do słupka
wskaźnikowego z jedną kreską,
4) w strefie zamieszkania w innym
miejscu niż wyznaczone w tym celu,
5) na obszarze zabudowanym,
pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej
przekraczającej 16 t lub o długości przekraczającej 12 m, poza
wyznaczonymi w tym celu parkingami.
3. Zabrania się zatrzymania
lub postoju pojazdu na autostradzie lub drodze ekspresowej w innym
miejscu niż wyznaczone w tym celu. Jeżeli unieruchomienie pojazdu
nastąpiło z przyczyn technicznych, kierujący pojazdem jest
obowiązany usunąć pojazd z jezdni oraz ostrzec innych uczestników
ruchu.
4. Zakaz zatrzymania lub
postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia pojazdu wynikającego z
warunków lub przepisów ruchu drogowego.
Art. 50.
1. Kierujący pojazdem jest
obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z
powodu uszkodzenia lub wypadku:
1) na autostradzie lub drodze
ekspresowej - w każdym przypadku,
2) na pozostałych drogach
twardych:
a) poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na
jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli
pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
b) na
obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym
zatrzymanie jest zabronione.
2. Postój pojazdu, o którym
mowa w ust. 1, należy sygnalizować w sposób następujący:
1) na
autostradzie lub drodze ekspresowej - przez:
a) włączenie
świateł awaryjnych pojazdu, a jeżeli pojazd nie jest w nie
wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne,
b) umieszczenie
ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojazdem;
trójkąt ten umieszcza się na jezdni lub poboczu, odpowiednio do
miejsca unieruchomienia pojazdu,
2) na pozostałych drogach:
a) poza obszarem zabudowanym - przez umieszczenie w odległości
30-50 m za pojazdem ostrzegawczego trójkąta odblaskowego i włączenie
świateł awaryjnych; w razie gdy pojazd nie jest wyposażony w światła
awaryjne, należy włączyć światła pozycyjne,
b) na obszarze
zabudowanym - przez włączenie świateł awaryjnych, a jeżeli pojazd
nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne i
umieścić ostrzegawczy trójkąt odblaskowy za pojazdem lub na nim, na
wysokości nie większej niż 1 m.
3. Sygnalizowanie, o którym
mowa w ust. 1 i 2, obowiązuje przez cały czas postoju pojazdu.
Art. 50a.
1. Pojazd pozostawiony bez
tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to że
nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną
lub Policję na koszt właściciela lub posiadacza.
2. Pojazd usunięty w trybie
określonym w ust. 1, nie odebrany na wezwanie gminy przez uprawnioną
osobę w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia, uznaje się za
porzucony z zamiarem wyzbycia się. Pojazd ten przechodzi na własność
gminy z mocy ustawy.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje
się, gdy nieodebranie pojazdu nastąpiło z przyczyn niezależnych od
osoby zobowiązanej.
4. Przepis ust. 2 stosuje się
odpowiednio, gdy w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu nie
została ustalona osoba uprawniona do jego odbioru.
5. Minister właściwy do spraw
wewnętrznych, kierując się zasadą poszanowania prawa własności oraz
potrzebą zapewnienia porządku na drogach publicznych, określi w
drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy tryb oraz jednostki i
warunki ich współdziałania w zakresie usuwania pojazdów bez tablic
rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane,
2) tryb postępowania w zakresie przejęcia pojazdu na własność
gminy.
[ Porządek i bezpieczeństwo
ruchu na drogach - Używanie świateł zewnętrznych
]
Art. 51.
1. Kierujący pojazdem jest
obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach
normalnej przejrzystości powietrza:
1) w czasie od zmierzchu do
świtu,
2) w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego
- przez całą dobę,
3) w tunelu.
2. W czasie od świtu do
zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast
świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy
dziennej.
3. W czasie od zmierzchu do
świtu, na nie oświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub
łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o
ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w
kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest
obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:
1) pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z
kierujących wyłączył światła drogowe - drugi jest obowiązany uczynić
to samo,
2) do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może
być oślepiony,
3) pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej,
jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość
oślepienia kierujących tymi pojazdami.
4. Kierujący motocyklem,
motorowerem lub pojazdem szynowym jest obowiązany używać podczas
jazdy świateł mijania, z zastrzeżeniem ust. 3.
5. Na drodze krętej,
oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może
używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu,
również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
6. Przepisów ust. 1-4 nie
stosuje się do kierujących pojazdami, które nie są wyposażone w
światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. W
przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 zamiast tych świateł
należy używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdów.
7. Przepisy ust. 1-5 stosuje
się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków
lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1
minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile
na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne
pojazdy.
Art. 52.
1. Kierujący pojazdem
silnikowym lub szynowym, w warunkach niedostatecznej widoczności,
podczas zatrzymania nie wynikającego z warunków ruchu lub przepisów
ruchu drogowego oraz podczas postoju, jest obowiązany używać świateł
pozycyjnych przednich i tylnych lub świateł postojowych. W pojeździe
nie złączonym z przyczepą oraz w zespole pojazdów o długości nie
przekraczającej 6 m dopuszcza się włączenie świateł postojowych
jedynie od strony środka jezdni.
2. Podczas zatrzymania lub
postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność
pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, wszystkie
światła pojazdu mogą być wyłączone. Przepis ten nie dotyczy pojazdu
szynowego oraz pojazdu, na którym znajduje się urządzenie lub
ładunek, wystające poza pojazd i wymagające oznaczenia odrębnymi
światłami.
3. Światło oświetlające
przedmioty przydrożne (szperacz) może być włączone tylko podczas
zatrzymania lub postoju, pod warunkiem, że nie oślepi innych
uczestników ruchu. Ograniczenie to nie dotyczy pojazdu
uprzywilejowanego.
[ Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach -
Warunki używania pojazdów w ruchu drogowym ]
Art.
53.
1. Pojazdem uprzywilejowanym w
ruchu drogowym może być pojazd samochodowy:
1) straży pożarnej,
2) pogotowia ratunkowego,
3) Policji,
4) jednostki
ratownictwa chemicznego,
5) Służby Granicznej,
6) Urzędu
Ochrony Państwa,
7) Sił Zbrojnych,
8) Służby Więziennej,
8a) Biura Ochrony Rządu,
9) jednostki nie wymienionej w pkt
1-8a, jeżeli jest używany w związku z ratowaniem życia lub zdrowia
ludzkiego - na podstawie zezwolenia Ministra Spraw Wewnętrznych i
Administracji.
1a. Minister właściwy do spraw wewnętrznych
stwierdza wygaśnięcie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, gdy
ustaną okoliczności uzasadniające wykorzystanie pojazdu jako
uprzywilejowanego.
2. Kierujący pojazdem
uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej
ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów,
zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w
razie, gdy:
1) uczestniczy:
a) w akcji związanej z
ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością
zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego albo
b) w
przejeździe kolumny pojazdów uprzywilejowanych,
2) w wykonywaniu
zadań związanych bezpośrednio z zapewnieniem bezpieczeństwa osób
zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, którym na mocy
odrębnych przepisów przysługuje ochrona.
3) pojazd wysyła
jednocześnie sygnały świetlny i dźwiękowy; po zatrzymaniu pojazdu
nie wymaga się używania sygnału dźwiękowego,
4) w pojeździe
włączone są światła drogowe lub mijania.
3. Kierujący pojazdem
uprzywilejowanym jest obowiązany stosować się do poleceń i sygnałów
dawanych przez osoby kierujące ruchem lub upoważnione do jego
kontroli.
4. Minister właściwy do spraw
wewnętrznych, uwzględniając w szczególności konieczność zapewnienia
porządku, sprawności i bezpieczeństwa ruchu drogowego, określi w
drodze rozporządzenia, okoliczności w jakich używane są pojazdy
uprzywilejowane w kolumnach.
Art. 54.
1. Pojazd wykonujący na drodze
prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne powinien wysyłać
żółte sygnały błyskowe.
2. Kierujący pojazdem, o
którym mowa w ust. 1, może, pod warunkiem zachowania szczególnej
ostrożności, nie stosować się do przepisów o obowiązku jazdy na
jezdni lub przy jej prawej krawędzi oraz o zatrzymaniu i postoju, z
tym że:
1) na jezdni jednokierunkowej oraz poza obszarem
zabudowanym, podczas oczyszczania drogi ze śniegu, dopuszcza się
również jazdę przy lewej krawędzi jezdni,
2) jazdę po chodniku
dopuszcza się tylko przy zachowaniu bezpieczeństwa pieszych.
2a)
Kierujący pojazdem, o którym mowa w ust. 1, może korzystać z
autostrady lub drogi ekspresowej nawet wtedy, gdy pojazd ten nie
jest pojazdem samochodowym lub jego konstrukcja uniemożliwia
rozwinięcie prędkości co najmniej 40 km/h.
3. Pojazd, który ze względu na
konstrukcję, ładunek lub nietypowe zachowanie na drodze może
zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym, powinien wysyłać żółte
sygnały błyskowe.
4. Zabrania się, z
zastrzeżeniem art. 31 ust. 1 pkt 5, używania żółtych sygnałów
błyskowych do innych celów niż określone w ust. 1 i 3.
Art. 55.
1. Pojazd do nauki jazdy lub
przeprowadzania egzaminu państwowego oznacza się tablicą kwadratową
barwy niebieskiej z białą literą "L", umieszczoną na pojeździe. W
warunkach niedostatecznej widoczności tablica umieszczona na
pojeździe, z wyłączeniem tablicy na motocyklu, powinna być
oświetlona. Tablica, którą oznaczony jest motocykl, powinna być
wykonana z materiału odblaskowego.
2. Podczas kierowania pojazdem
do nauki jazdy przez osobę inną niż osoba ubiegająca się o
uprawnienie do kierowania pojazdem, tablica, o której mowa w ust. 1,
powinna być zasłonięta lub złożona.
3. Kierujący pojazdem,
przejeżdżając obok pojazdu, o którym mowa w ust. 1, lub jadąc za
nim, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.
Art. 56.
1. Przewóz materiałów
niebezpiecznych może odbywać się tylko pojazdem do tego
przystosowanym i oznaczonym, stosownie do potrzeb wynikających z
właściwości chemicznych, fizycznych lub biologicznych przewożonego
materiału.
2. Pojazd przewożący materiały
niebezpieczne określone w przepisach, o których mowa w ust. 4 pkt 1,
oznacza się z przodu i z tyłu tablicami ostrzegawczymi barwy
pomarańczowej. Pojazd Sił Zbrojnych lub jednostki wojskowej
podporządkowanej Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji może
być oznaczony tarczami okrągłymi barwy żółtej i czerwonej,
umieszczonymi odpowiednio z przodu i z tyłu pojazdu. W tarczę
powinien być wpisany trójkąt o barwie czarnej.
3. Kierujący pojazdem,
przejeżdżając obok pojazdu, o którym mowa w ust. 2, lub jadąc za nim
albo zatrzymując się w jego pobliżu, jest obowiązany zachować
szczególną ostrożność w celu uniknięcia niebezpieczeństwa, a
zwłaszcza pożaru, wybuchu lub skażenia środowiska. Obowiązek ten
dotyczy również pieszego przechodzącego obok tego pojazdu.
4. Minister właściwy do spraw
transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej oraz
ministrami właściwymi: do spraw wewnętrznych i środowiska, mając na
uwadze zagrożenie dla bezpieczeństwa, jakie może nastąpić w wyniku
niewłaściwego przewozu materiałów niebezpiecznych, oraz kierując się
koniecznością ujednolicenia zasad krajowego przewozu tych materiałów
z zasadami obowiązującymi w ich międzynarodowym przewozie, określi,
w drodze rozporządzenia:
1) materiały niebezpieczne oraz zasady
ich klasyfikacji,
2) warunki i sposób przewozu drogowego
materiałów niebezpiecznych,
3) dodatkowe wymagania dotyczące
pojazdu przewożącego określone materiały niebezpieczne, jego
wyposażenia i ładunku,
4) wymagania odnoszące się do urządzeń
technicznych służących do tego przewozu,
5) dokumenty wymagane
przy przewozie materiałów niebezpiecznych, ich wzory oraz tryb ich
wydawania,
6) szczegółowy sposób oznaczania pojazdu przewożącego
materiały niebezpieczne.
Art. 57.
1. Pojazd przewożący
zorganizowaną grupę dzieci lub młodzieży w wieku do 18 lat oznacza
się z przodu i z tyłu kwadratowymi tablicami barwy żółtej z symbolem
dzieci barwy czarnej. W warunkach niedostatecznej widoczności
tablice powinny być oświetlone, chyba że są wykonane z materiału
odblaskowego. Kierujący tym pojazdem jest obowiązany włączyć światła
awaryjne podczas wsiadania lub wysiadania dzieci lub młodzieży.
2. Kierujący pojazdem,
omijając pojazd, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany w czasie
wsiadania lub wysiadania dzieci lub młodzieży zachować szczególną
ostrożność i w razie potrzeby zatrzymać się.
3. Zabrania się oznaczania
pojazdu tablicami, o których mowa w ust. 1, w czasie, gdy dzieci lub
młodzież nie są przewożone.
Art. 57a.
1. Kierujący autobusem
szkolnym podczas wsiadania lub wysiadania dzieci jest obowiązany
włączyć światła awaryjne.
2. Kierujący pojazdem
przejeżdżając obok autobusu szkolnego, jest obowiązany zachować
szczególną ostrożność.
3. Jeżeli autobus szkolny
przewozi inne osoby lub nie przewozi żadnych osób, tablice z napisem
"autobus szkolny" powinny być zdjęte, zasłonięte lub złożone.
Art. 58.
1. Pojazd przeznaczony
konstrukcyjnie do przewozu osób niepełnosprawnych oznacza się z
przodu i z tyłu kwadratowymi tablicami barwy niebieskiej z
międzynarodowym symbolem wózka inwalidzkiego barwy białej. Tablice
te powinny być wykonane z materiału odblaskowego. Kierujący tym
pojazdem jest obowiązany włączyć światła awaryjne podczas wsiadania
lub wysiadania osoby niepełnosprawnej.
2. Kierujący pojazdem,
omijając pojazd, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany w czasie
wsiadania lub wysiadania osoby niepełnosprawnej zachować szczególną
ostrożność i w razie potrzeby zatrzymać się.
Art. 59.
1. Pojazd zarejestrowany w
Rzeczpospolitej Polskiej, który ma być używany w ruchu
międzynarodowym, powinien być oznaczony znakiem z literami "PL".
2. Pojazd zarejestrowany za
granicą uczestniczący w ruchu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej
powinien być oznaczony znakiem określającym państwo, w którym jest
zarejestrowany.
Art. 60.
1. Zabrania się:
1)
używania pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby
znajdującej się w pojeździe lub poza nim,
2) zakrywania świateł
oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych
wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne,
3)
ozdabiania tablic rejestracyjnych oraz umieszczania z przodu lub z
tyłu pojazdu znaków, napisów lub przedmiotów, które ograniczają
czytelność tych tablic,
4) umieszczania na pojeździe znaku
określającego inne państwo niż to, w którym pojazd został
zarejestrowany.
2. Zabrania się kierującemu:
1) oddalania się od pojazdu, gdy silnik jest w ruchu,
2)
używania pojazdu w sposób powodujący uciążliwości związane z
nadmierną emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem,
3)
pozostawiania pracującego silnika podczas postoju na obszarze
zabudowanym; nie dotyczy to pojazdu wykonującego czynności na
drodze,
4) ciągnięcia za pojazdem osoby na nartach, sankach,
wrotkach lub innym podobnym urządzeniu,
5) używania opon z
umieszczonymi w nich na trwałe elementami przeciwślizgowymi.
3. Używanie łańcuchów
przeciwślizgowych na oponach jest dozwolone tylko na drodze pokrytej
śniegiem.
Art. 61.
1. Ładunek nie może powodować
przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej
ładowności pojazdu.
2. Ładunek na pojeździe
umieszcza się w taki sposób, aby:
1) nie powodował przekroczenia
dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę,
2) nie naruszał
stateczności pojazdu,
3) nie utrudniał kierowania pojazdem,
4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł,
urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic
albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
3. Ładunek umieszczony na
pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub
wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć odrażającego
wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.
4. Urządzenia służące do
mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozluźnieniem się,
swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy.
5. Ładunek sypki może być
umieszczony tylko w szczelnej skrzyni ładunkowej, zabezpieczonej
dodatkowo odpowiednimi zasłonami uniemożliwiającymi wysypywanie się
ładunku na drogę.
6. Ładunek wystający poza
płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy
zachowaniu następujących warunków:
1) ładunek wystający poza
boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki
sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała
2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m,
jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony
nie wystawał na odległość większą niż 23 cm,
2) ładunek nie może
wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej
płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku
przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy,
3)
ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż
0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od
siedzenia dla kierującego.
7. Przy przewozie drewna
długiego dopuszcza się wystawanie ładunku z tyłu za przyczepę
kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.
8. Ładunek wystający poza
przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być
oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego poza tylną
płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m.
9. Ustala się następujące
oznakowanie ładunku:
1) ładunek wystający z przodu pojazdu
oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i
dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu
pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem
białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części
ładunku,
2) ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się
chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm,
umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto
w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym
skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem
odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować
się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej
krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku,
mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła
umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku,
3) ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i
czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na
jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle
geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna
powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1000 cm2, przy czym
nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie
niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu
krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło
odblaskowe; przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania
pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku
chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej,
4) ładunek wystający
z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód
osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach
co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej
krawędzi ładunku.
10. Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może
przekraczać 4 m.
11. Jeżeli masa, naciski osi lub wymiary pojazdu
wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych,
przewidzianych dla danej drogi w przepisach określających warunki
techniczne pojazdów oraz określonych w ust. 6, 8 i 10, przejazd
pojazdu jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia.
Art. 62.
1. Rzeczywista masa całkowita
przyczepy ciągniętej przez:
1) samochód osobowy, samochód
ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t
lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej
pojazdu ciągnącego,
2) samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie
całkowitej przekraczającej 3,5 t - nie może przekraczać rzeczywistej
masy całkowitej tego samochodu powiększonej o 40%,
3) motocykl
lub motorower - nie może przekraczać masy własnej motocykla lub
motoroweru, jednak nie może przekraczać 100 kg.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy
naczep.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie
dotyczą pojazdów Sił Zbrojnych, jednostek wojskowych
podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji,
Policji, Straży Granicznej oraz straży pożarnej.
4. Zespół pojazdów może
składać się najwyżej z 3 pojazdów, a zespół ciągnięty przez pojazd
silnikowy inny niż ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny - z 2
pojazdów.
4a. Długość zespołu 2 pojazdów nie może przekraczać
18,75 m, a 3 pojazdów - 22 m, z wyjątkiem zespołu pojazdów złożonego
z:
1) pojazdu samochodowego i naczepy, których długość nie może
przekraczać 16,5 m,
2) motocykla i przyczepy, motoroweru lub
roweru i przyczepy, którego długość nie może przekraczać 4 m.
4b. Przejazd zespołu pojazdów złożonego z liczby pojazdów
większej, niż określona w ust. 4, lub o długości większej, niż
określona w ust. 4a, wymaga zezwolenia, o którym mowa w art. 64 ust.
1.
5. Długości zespołów pojazdów
określone w ust. 4a nie dotyczą tramwajów.
Art. 63.
1. Przewóz osób może odbywać
się tylko pojazdem do tego przeznaczonym lub przystosowanym. Liczba
przewożonych osób nie może przekraczać liczby miejsc określonych w
dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem ust. 4. W pojeździe nie
podlegającym rejestracji liczba przewożonych osób wynika z
konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu.
2. Dopuszcza się przewóz osób
samochodem ciężarowym poza kabiną kierowcy, pod warunkiem, że:
1) pojazd odpowiada wymaganym warunkom technicznym do przewozu
osób,
2) osoby nie znajdują się między ładunkiem a kabiną
kierowcy,
3) osoby przewożone są na miejscach siedzących,
4)
pojazd nie przekracza prędkości 50 km/h.
3. Zabrania się przewozu osób
w przyczepie, z tym że dopuszcza się przewóz:
1) dzieci do szkół
lub przedszkoli i z powrotem w przyczepie dostosowanej do przewozu
osób, ciągniętej przez ciągnik rolniczy,
2) konwojentów, drużyn
roboczych i osób wykonujących czynności ładunkowe w przyczepie
ciągniętej przez ciągnik rolniczy pod warunkiem, że:
a) liczba
przewożonych osób nie przekracza 5,
b) osoby stojące trzymają
się uchwytów,
c) osoby nie znajdują się pomiędzy ładunkiem a
przednią ścianą przyczepy,
d) prędkość zespołu pojazdów nie
przekracza 20 km /h.
4. Przepisów ust. 1-3 nie
stosuje się do przewozu pojazdami Sił Zbrojnych, Policji, Straży
Granicznej, Służby Więziennej oraz straży pożarnej.
5. Kierującemu pojazdem
silnikowym, który przewozi osobę, zabrania się palenia tytoniu lub
spożywania pokarmów w czasie jazdy. Nie dotyczy to kierującego
samochodem ciężarowym, który przewozi osobę w kabinie kierowcy i
kierującego samochodem osobowym, z wyjątkiem taksówki.
Art. 64.
1. Ruch pojazdu lub zespołu
pojazdów, którego masa, naciski osi lub wymiary wraz z ładunkiem lub
bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej
drogi w przepisach określających warunki techniczne pojazdów oraz
określonych w art. 61 ust. 6, 8 i 10 jest dozwolony tylko pod
warunkiem uzyskania zezwolenia.
2. Zezwolenia na przejazd, o
których mowa w ust. 1 wydaje się:
1) na czas nieokreślony,
2) na czas określony w zezwoleniu,
3) na jednokrotny
przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie.
3. Zezwolenia, o których mowa
w ust. 2 pkt 1 i 2 wydaje starosta.
4. Zezwolenie, o którym mowa w
ust. 2 pkt 3, wydaje Generalny Dyrektor Dróg Publicznych lub
upoważniona przez niego państwowa lub samorządowa jednostka
organizacyjna, po uzgodnieniu z właściwymi dla trasy przejazdu
zarządami dróg, jeżeli istnieje możliwość wyznaczenia trasy
przejazdu, w szczególności ze względu na stan techniczny drogi i
innych obiektów budowlanych położonych w jej pobliżu.
5. Przepis ust. 1 nie dotyczy:
1) pojazdów straży pożarnej biorących udział w akcjach
ratowniczych,
2) należących do Sił Zbrojnych, Policji lub Straży
Granicznej pojazdów specjalnych, pojazdów używanych do celów
specjalnych oraz pojazdów używanych w związku z przewozem pojazdów
specjalnych.
6. Minister właściwy do spraw
transportu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i
tryb wydawania zezwoleń, o których mowa w ust. 1, ustalając w
szczególności:
1) pojazdy, dla których wydawane są poszczególne
rodzaje zezwoleń,
2) wymagania i stan techniczny dróg, który
umożliwia wyznaczenie trasy przejazdu.
7. Minister Obrony Narodowej
oraz minister właściwy do spraw wewnętrznych i Minister
Sprawiedliwości, uwzględniając szczególny charakter zadań związanych
z obronnością oraz konieczność zapewnienia porządku, sprawności i
bezpieczeństwa ruchu, określą w drodze rozporządzenia:
1)
warunki poruszania się po drogach pojazdów, o których mowa w ust. 5,
2) warunki przewozu osób pojazdami, o których mowa w art. 63
ust. 4.
[ Porządek i bezpieczeństwo
ruchu na drogach - Wykorzystanie dróg w sposób szczególny
]
Art.
65.
1. Zawody sportowe, rajdy,
wyścigi, zgromadzenia i inne imprezy, które powodują utrudnienie
ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny, mogą
odbywać się pod warunkiem uzyskania zezwolenia. Zezwolenie wydaje
organ zarządzający ruchem na drodze, właściwy ze względu na miejsce
rozpoczęcia imprezy.
2. Zezwolenie, o którym mowa w
ust. 1, wydaje się po:
1) zasięgnięciu opinii właściwego ze
względu na miejsce przeprowadzenia imprezy komendanta wojewódzkiego
Policji,
2) uzgodnieniu warunków przeprowadzenia imprezy z
organami zarządzającymi ruchem na drogach, na których impreza się
odbywa.
3. Organ wydający zezwolenie
może:
1) odmówić wydania zezwolenia:
a) w razie uzyskania
negatywnej opinii organów, o których mowa w ust. 2 i 3,
b)
jeżeli impreza zagraża bezpieczeństwu ruchu,
c) jeżeli impreza
utrudni ruch drogowy na znacznym obszarze;
2) cofnąć wydane
zezwolenie, jeżeli:
a) impreza zagraża bezpieczeństwu ruchu
drogowego,
b) warunki ruchu, przy uwzględnieniu których
zezwolenie zostało wydane, uległy zmianie.
4. Organ kontroli ruchu
drogowego może przerwać imprezę, jeżeli:
1) jest prowadzona bez
zezwolenia,
2) miejsce, trasa lub czas jej trwania, wykraczają
poza warunki określone w zezwoleniu,
3) jej przebieg w
bezpośredni sposób zagraża bezpieczeństwu.
5. Przepisy określone w ust.
1-5 nie dotyczą procesji, pielgrzymek i konduktów pogrzebowych,
które poruszają się po drogach na zasadach określonych w odrębnych
przepisach.