W teatrze świata

Tekst I

A.

Teatr grecki w swoich początkach był silnie związany z obrzędami religijnymi. Stopniowo jednak stawał się on dziedziną niezależną od religii. Tematem dramatów były epizody z utworów Homera, dające sposobność do podejmowania aktualnych problemów politycznych i społecznych. Istniały dwa główne typy dramatu: tragedia i komedia. Tragedia opowiadała o ważnych postaciach i wydarzeniach, a każda sztuka podejmująca wątek legendy lub historii zawierała moralne, religijne lub społeczne przesłanie skierowane do widzów. Los bohatera tragedii antycznej był z góry przesądzony i jakiekolwiek działania, które podejmował, prowadziły go do nieuchronnej klęski. Akcja tragedii obejmowała jeden wątek i rozgrywała się cały czas w tym samym miejscu przez 24 godziny. Komedie natomiast były widowiskami dowcipnymi, groteskowymi, a w późniejszym okresie – satyrami na życie w miastach. Na podstawie Atlasu kultur starożytnych – Grecja, Rzym, Warszawa 1999.

B.

Starożytni Grecy stworzyli teatr znakomity, jedyny w swoim rodzaju i niepowtarzalny. Scena prawie pusta, bez dekoracji, oświetlona słońcem. Aktor w koturnach, z maską na twarzy. Uniemożliwiało to realistyczny ruch i gest, a zmuszało do rytmizacji niemal tanecznej. Stanisław Furmanik, O sztuce teatru, [w:] Janusz Degler, Problemy teorii dramatu i teatru, Wrocław 1988.

Zadanie 1. (0-1)
Początki teatru greckiego związane były z
polityką
kultem religijnym
filozofią
ceremoniałem olimpijskim


Zadanie 2. (0-1)
Fragmenty utworów Homera były pretekstem do przedstawienia w dramatach
tragedii miłosnych
zmagań z siłami natury
obrzędów religijnych
problemów współczesności


Zadanie 3. (0-1)
Według tekstu I tragedię antyczną charakteryzuje
obecność scen zbiorowych
kompozycja otwarta
jedność miejsca, czasu i akcji
podział na akty i sceny


Zadanie 4. (0-1)
Które z wypowiedzeń jest opinią?
Tematem dramatów były epizody z utworów Homera.
Starożytni Grecy stworzyli teatr znakomity.
Istniały dwa główne typy dramatu: tragedia i komedia.
Akcja tragedii obejmowała jeden wątek.


Zadanie 5. (0-1)
Dzięki równoważnikom zdań fragment B tekstu I stał się
unaukowiony
ironiczny.
krótszy.
zabawny.


Zadanie 6. (0-1)
O losach bohatera tragedii antycznej decyduje
przeznaczenie.
rodzina.
pochodzenie.
władca.




Zadanie 7. (0-1)
Pokazana na rysunku maska tragiczna różni się od komicznej
wielkością.
miną.
kształtem..
zdobieniami.


Zadanie 8. (0-1)
Aktor w teatrze antycznym grał rolę Antygony w masce tragicznej, aby
zaskoczyć widzów.
uwydatnić dramat bohaterki.
wyrazić własne emocje.
ukryć uczucia bohaterki.



Zadanie 9. (0-1)
Plakat do spektaklu Antygony Sofoklesa przedstawia
sytuację bez wyjścia.
ucieczkę przed karą.
walkę z przeznaczeniem.
ukrywanie słabości.


Tekst II

Bogusławski1 był pierwszym dyrektorem stowarzyszenia aktorów, a zarazem najlepszym artystą. [...] Sztuki, które to towarzystwo grywało, były po części oryginalne polskie lub z francuskiego, włoskiego i niemieckiego tłumaczone. Pierwszych było stosunkowo mało. Te, które grywano w czasie sejmu konstytucyjnego, miały głównie cel polityczny. Do sztuk tego rodzaju należały Powrót posła i Kazimierz Wielki. Miały one wyśmiać stare polskie przesądy: przywiązanie do wolnej elekcji, do panowania szlachty, do poniżania średniego stanu, do ograniczania władzy królewskiej, i wszystko już zestarzałe, co nowa konstytucja obalić miała. Król i główni partyzanci nowego systemu prawie zawsze bywali obecni. Miejsca, które się do wzmiankowanych przedmiotów krytyki odnosiły, gorąco były przez nich przyjmowane. W czasie przedstawienia Kazimierza Wielkiego, gdy w sztuce charakter panującego ukazywany był coraz dobitniej ze wszystkimi jego wzniosłymi przymiotami – pierwszy zawsze król ze swej loży wychylał się i przyklaskiwał, a za nim parter, w szale i upojeniu klaskając i krzycz ąc, domagał się powtórzenia dwa i trzy razy tego ustępu, coraz hałaśliwszymi przyjmując go oznakami. [...] Naczelnicy znowu stronnictwa, wodzowie rewolucji i ich przyjaciele oklaskami nagradzali postepowanie ogółu, które się z ich projektami zgadzało.
Na podstawie relacji Fryderyka Schulza, Podróże Inflantczyka z Rygi do Warszawy i po Polsce w latach 1791-1793, Warszawa 1956.

1 Bogusławski Wojciech, 1757–1829, aktor, dramatopisarz i pedagog, w latach 1783–1814 (z przerwami) dyrektor Teatru Narodowego, twórca pierwszego stałego zespołu zawodowego aktorów polskich, take pierwszej szkoły dramatycznej, autor opery Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale.

Zadanie 10. (0-1)
Głównym celem sztuk wystawianych przez Teatr Narodowy w okresie sejmu konstytucyjnego było
utrzymanie wolnej elekcji.
podważanie autorytetu króla.
zachowanie liberum veto.
propagowanie haseł obozu reform.


Zadanie 11. (0-1)
Jak reagowali widzowie na oglądane sztuki?
płakali..
domagali się bisów.
milczeli.
wywoływali autora.


Zadanie 12. (0-1)
Wybierz najtrafniejszy tytuł dla relacji Schulza.
Za kulisami teatru.
Aktorzy Bogusławskiego.
Mecenat królewski.
Teatr i polityka.


Zadanie 13. (0-1)
Z analizy tekstu II wynika, e od XVIII w. najbardziej zmieniło swoje znaczenie słowo
wódz.
partyzant.
artysta.
król.

Zadanie 14. (0-1)
Przykładem wpływu oświeceniowych idei występujących we Francji i USA na wydarzenia polityczne w Polsce było
wzniesienie pałacu i teatru w Łazienkach.
uchwalenie Konstytucji 3 maja.
zawiązanie konfederacji targowickiej.
zrzeczenie się tronu przez Stanisława Augusta


Tekst III

A. Wywiad z Anną Dymną

Nie jest łatwo był zwyczajną kobietą i aktorką – uchwycić równowagę między tymi dwoma światami. [...] A jednak jestem aktorką i wiem, że to moje miejsce, bo aktorstwo na szczęście nie polega tylko na chęci pokazywania się, popisywania. Czasem odmawiałam przyjęcia roli, bo godziła w moje przekonania albo wtedy, gdy czułam, że nie potrafię wydobyć z siebie tego, co trzeba, bo pęknie mi serce. W ko cu jestem zwykłym człowiekiem, a nie automatem do produkcji emocji i uczuć. [...] Zawód ten jest okrutny i trudny – oczywiście. Ale równocześnie piekny, gdyż daje możliwości ciągłego rozwoju, poszerzania horyzontów, pogłębiania wiedzy o sobie i o człowieku. Daje tez możliwość ucieczki od rzeczywistości. [...] Stresem jest każda porażka, każdy sukces, popularność i jej brak, nieuregulowany, zwariowany tryb życia, trema itd. Do tego dochodzć przyziemne, normalne problemy, które wprawdzie dotykają każdego, lecz nas szczególnie boleśnie, a na dodatek publicznie. Na przykład przemijanie! Elżbieta Bińczycka,Rozmowa: Anna Dymna, [w:] „Sezon” 7/8, rocznik I.

B. Wywiad z Jadwigą Jankowską-Cieślak
Pewien paradoks polega na tym, że zostałam aktorką... z powodu nieśmiałości. [...] Aktorstwo dla osób takich jak ja bywa azylem, pozwala na bezpieczne uwalnianie się od kompleksów, za maskami postaci. [...] Dowiedziałam się, że w teatrze najważniejsza jest publiczno ść, a nie aktor zapatrzony w siebie i czekający na podziw, i że chodzi o to, by widz wzruszył się choć trochę lub zamyślił. [...] Na scenie czuję, że samoistnie dzieje się ze mną coś, czego nie potrafię powstrzymać. Krzysztof Demidowicz, Nie na każde wezwanie, [w:] „Film”, 1997, nr 12.

C. Wywiad z Johnnym Deppem
Wydaje mi się, że współczesne kino ameryka skie jest przegadane. Aktorzy zamiast grać, wszystkie emocje wyrażają słowami. [...] Współczesne kino ameryka skie nie docenia widza, uważa go chyba za głupca, któremu wszystko trzeba dopowiedzieć. Aktorstwo jest dla mnie reagowaniem, odczuwaniem, a nie technik. Nie uznają jednak szarżowania, szafowania swoimi czysto prywatnymi emocjami. Elżbieta Ciapara, Johnny, mam na imię Johnny, [w:] „Film”, 1997, nr 10.


Zadanie 15. (0-1)
Zdaniem Anny Dymnej aktorstwo jest zawodem, który wymaga
tylko popisywania się.
rezygnacji z przyjemności.
wewnętrznej odporności.
przyjomowania każdej roli.


Zadanie 16. (0-1)
Anna Dymna uważa, że aktorstwo jest piękne, ponieważ
rozwija wewnętrznie.
zabezpiecza finansowo.
zapewnia poplularność.
chroni przed porażkami.


Zadanie 17. (0-1)
Według Jadwigi Jankowskiej-Cieślak głównym zadaniem aktora jest
zdobywanie nagród.
poruszenie widza.
zadowolenie krytyków.
pokonanie tremy


Zadanie 18. (0-1)
Johnny Depp sądzi, że wadą współczesnego kina amerykańskiego jest
lekceważenie inteligencji widza.
nadmiar efektów specjalnych.
brak wybitnych indywidualności.
dominacja akcji nad słowem.


Zadanie 19. (0-1)
W wywiadach B i C zawarty został pogląd, że dobrego aktora cechuje
doskonała technika.
uroda.
szacunek dla widza.
nieśmiałość.


Zadanie 20. (0-1)
Który cytat zawiera treść wspólną dla wywiadów A, B, C?
Aktorstwo dla takich jak ja bywa azylem [...].
Aktorzy zamiast grać, wszystkie emocje wyrażają słowami.
Aktorstwo [...] pozwala na bezpieczne uwalnianie się od kompleksów.
Aktorstwo [...] nie polega tylko na chęci pokazywania się, popisywania.





Fritz Kortner jako Ryszard III, 1920 r.
[w:] John Russell Brown, Historia teatru, Warszawa 1999.



Zadanie 21. (0-1)
W jaki sposób aktor z fotografii wyraża emocje? Podaj dwa przykłady.




Tekst IV
Roman Kołoniecki Bogusławski (fragmenty)

[I]
Przykryłem rdzawą szablą spłowiałym kontuszem –
krew na klindze jak Polska na mapach się zatrze.
Zmieniam twarz, zmieniam ubiór, żeby zmienić duszę
i Ojczyznę jak płótno rozpiąć na teatrze. [...]

[II]
Sroga Muza narodu z obcej zerka maski,
z krotochwili Moliera, z szekspirowskiej dramy;
krok historii w rzęsiste wplata się oklaski,
gdy za was tu żyjemy, za was umieramy. [...]

[III]
Straszna cichość, noc długa – noc jak pokolenie!
Łzami z wosku mżą świece... Nagle w mrok złowrogi
wchodzi aktor nieznany, by przeżyć na scenie
trzy godziny: miłości, rozpaczy, przestrogi. [...]

[IV]
Dumny, w strzępach zwycięskich na teatrum wkroczy
i dawne widowisko zacznie się od nowa.
Wtenczas... jeżeli czyjeś łzę uronią oczy –
będzie to łza prawdziwa, z serca, nie woskowa.
Poezja polska okresu międzywojennego. Antologia, Kraków 1997.

Zadanie 22. (0-1)
Które wydarzenie historyczne zostało przywołane we fragmencie wiersza: Polska na mapach się zatrze?




Zadanie 23. (0-1)
Na podstawie wiersza napisz, jaki jest cel gry aktora na scenie.




Zadanie 24. (0-1)
Jaki jest nastrój trzeciej zwrotki?




Zadanie 25. (0-1)
Wypisz i nazwij jeden ze rodków poetyckich tworzcych nastrój w trzeciej zwrotce.




Zadanie 26. (0-1)
Przekształć cytat z wiersza: na teatrum wkroczy, zastępując słowa podniosłe wyrazami potocznymi.




Zadanie 27. (0-1)
Na podstawie wiersza wyjaśnij, jaką funkcję pełnił teatr Bogusławskiego w czasach niewoli narodowej.






Jan Matejko, Stańczyk1, [w:] Tadeusz Dobrowolski, Malarstwo polskie ostatnich dwustu lat, Wrocław 1976.



Aktor Kazimierz Kamiński jako Stańczyk w Weselu, [w:] Zbigniew Raszewski, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1977.

1 Stańczyk – nadworny błazen trzech Jagiellonów: Aleksandra, Zygmunta Starego i Zygmunta Augusta; symbol mędrca politycznego. Na obrazie został ukazany Stańczyk w czasie balu, który odbył się na dworze królewskim tuż po utracie Smoleń- ska, polskiej twierdzy granicznej.

Zadanie 28. (0-1)
Jakie uczucia wyraża postać Stańczyka ukazana na obrazie Matejki? Odpowiedz, wykorzystując przypis.




Zadanie 29. (0-1)
Co z postaci królewskiego błazna z obrazu Matejki przejął Kazimierz Kamiński do roli Stańczyka w Weselu? Podaj dwa przykłady podobieństw.




Zadanie 30. (0-5)
Napisz podanie do dyrektora teatru zawierające prośbę o wypożyczenie kostiumów dla aktorów grających w szkolnym przedstawieniu Antygony. Wymień trzy postacie z tragedii Sofoklesa, dla których będą one potrzebne. Nie wprowadzaj do podania swego nazwiska i nazwy miejscowości, w której mieszkasz.



Zadanie 31. (0-16)
Napisz charakterystykę wybranej postaci literackiej, dowodząc, że warto ją ukazać w teatrze lub w filmie. Pamiętaj, że Twoja praca nie powinna być krótsza niż połowa wyznaczonego miejsca.